Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Vi tog över en bil och nyckeln var lite kass, löss och nu har den blivit riktigt lös.
Toyota vill ha 2000 kr=
Själva fjärren fungerar, men själva nyckln sitter jävligt lös i den och kan inte användas för att starta bilen, då man skulle nog bryta av den helt från dosan.
Är det ett bra alternativ att flytta över elektroniken från gamla dosan till den nya? Är det lätt gjort? Hörde att kodningen sitter i elektroniken så det borde gå.
Min nyckel till Rav4an var sönder i plasten. (fjärrkontrollnyckeln)
En ny nyckel skulle kosta 2000kr.
Jag köpte nyckelämne från Oakpoint infosystems.
Flyttade över fjärrkontrolldelen och fick den tillslipad av en låssmed.
Elektroniken är en helt lös detalj när man skruvat isär den.
Det är den du byter batteri i.
Inget karvande eller limmande.
Totalkostnad Ca 400kr/ nyckel.
(jag beställde 2st på en gång)
Nyckeln ser helt original ut, så när som på toyotamärket.
Toyotamärket till nycklarna såldes separat, men det struntade jag i.
Kan kanske vara bra att veta hur det fungerar, den gamla typen av nycklar med startspärr fungerar på följande sätt (nycklar med lås- och öppnaknapp):
Vi har en lag innom EU att bilar tillverkade efter ett visst datum måste ha en startspärr som hindrar att man startar dem med en kopierad nyckel utan startspärren i. Startspärren (transpondern i de dokument man länkar till) är helt fristående från själva låsdelen. I reservnyckeln, den utan låsdelen, är den ingjuten i plasten. Den kräver inget batteri för att fungera.
Det de kallar antenn i bilden är en spole lindad på en ferritkärna (ferritkärna = pressat järnpulver av viss kvalite). I princip är denna spole ena delen av en transformator, den andra delen av transformatorn är en spole som ofta går runt tändningslåset. Man använder frekvensen 125 kHz eller 136 kHz, lite lägre frekvenser än de som används för att sända långvåg. Bilen sänder ett tag så att kondensatorn i startspärren kan laddas upp. Därefter sänder startspärren den unika kod den fått tillbaks till bilen. Förloppet upprepas sedan ett antal gånger. Bilden är inte typisk för alla fabrikat. Ofta en stav på ca 2 x 2 x 15 mm.
Man kan separera elektroniken från den mekaniska nyckeln. Det går att gömma transpondern nära tändningslåset, bakom plastkåpan till exempel, och sedan ha en rent mekanisk nyckel som en låssmed gjort.
Såg tidigare att det går att köpa nyckelämnen med transpondern i, pris 100 till 200 kr. Man låter då en slåssmed fixa den mekaniska delen. Låssmeder kan ha en utrustning för att programmera transpondern med rätt kod, utrustningen kostar ca 10 000 kr. Såg att för amerikanska toyotamodeller fanns det en sekvens av tryckningar på broms, gas och andra reglage man kunde använda för att programmera ett nyckelämne med rätt kod. Koden finns ju i bilens dator, man måste ha tändningen på => en äkta nyckel kvar för att detta skall kunna göras. Ett radikalt sätt kan vara att lyssna på skrotfirmor om man kan köpa en hel dator från en bil där nycklarna finns kvar.
Transponder och fjärrkontroll är samma enhet till Rav4 II.
Kan inte svara för andra modeller...
Nyckelämnet som jag köpte var bara metall och plast.
Spåren på nyckelsidorna fanns.
Låssmeden kopierade bara "taggarna".
Precis som en vanlig nyckelkopiering.
Det jag menar är att transponder och fjärrkontrollen är funktionsmässigt oberoende av varandra. Fysiskt kan de vara på samma kretskort. Skulle dock tro att funktionen är den samma. Är ganska säker på att man kan starta utan att ha batteri i nyckeln vilket förutsätter en funktion typ den jag beskriver.
Det jag beskriver är en del av vad som sammanfattas som RFID. Det finns andra varianter, våra nya pass är ett exempel liksom de kort man betalar sin resa med pendeltåg och tunnelbana med i 08-området. I dessa fall används en frekvens för att förse kortet med effekt, ofta låga frekvenser som ovan. Själva elektroniken kommunicerar sedan med högre frekvenser. I vissa fall drygt 10 megahertz, ibland mycket högre frekvenser. Finns ett antal varianter, en del där manöverenheten kräver batteri.