Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Helix
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 14:33:13
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2001

Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Helix »

Vi tog över en bil och nyckeln var lite kass, löss och nu har den blivit riktigt lös.

Toyota vill ha 2000 kr= :roll:

Själva fjärren fungerar, men själva nyckln sitter jävligt lös i den och kan inte användas för att starta bilen, då man skulle nog bryta av den helt från dosan.

Tittade på denna sida:
http://www.infosystems.se/Produktsidor/ ... Celica.htm

Är det ett bra alternativ att flytta över elektroniken från gamla dosan till den nya? Är det lätt gjort? Hörde att kodningen sitter i elektroniken så det borde gå.

Några andra alternativ?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Glenn »

Dom där nyckelskalen finns i olika varianter i olika kvalitet, men du kan hitta MYCKET billigare från Kina, typ ebay eller DX.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Helix
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 14:33:13
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2001

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Helix »

Tack.

Problemet är väl att hitta rätt kvalité. Vad är det som skiljer? Stålet? Plasten? Slits de snabbare? Något att rekommendera?

Som jag förstår sitter transpondern eller chippet i själva elektroniken, så det är bara att flytta över den?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Glenn »

På vissa är själva nyckelämnet (metallen alltså) felaktigt, men ofta är det väl att plasten inte håller så hög kvalitet.

Vet faktiskt inte var transpondern sitter, ,men den går nog att karva ur nyckeln även om den är ingjuten, är den
på kortet är det ju desto enklare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av PierreW »

Det finns 2 varianter på Toyota, en med fast och en med chip i den löstagbara knappdelen, dock vet jag inte vilka som har vad.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Min nyckel till Rav4an var sönder i plasten. (fjärrkontrollnyckeln)
En ny nyckel skulle kosta 2000kr.

Jag köpte nyckelämne från Oakpoint infosystems.
Flyttade över fjärrkontrolldelen och fick den tillslipad av en låssmed.
Elektroniken är en helt lös detalj när man skruvat isär den.
Det är den du byter batteri i.
Inget karvande eller limmande.

Totalkostnad Ca 400kr/ nyckel.
(jag beställde 2st på en gång)

Nyckeln ser helt original ut, så när som på toyotamärket.
Toyotamärket till nycklarna såldes separat, men det struntade jag i.

Dom levererades i kuvert efter ca 3 dagar.

Micke
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av donaldduck »

Kan kanske vara bra att veta hur det fungerar, den gamla typen av nycklar med startspärr fungerar på följande sätt (nycklar med lås- och öppnaknapp):

Vi har en lag innom EU att bilar tillverkade efter ett visst datum måste ha en startspärr som hindrar att man startar dem med en kopierad nyckel utan startspärren i. Startspärren (transpondern i de dokument man länkar till) är helt fristående från själva låsdelen. I reservnyckeln, den utan låsdelen, är den ingjuten i plasten. Den kräver inget batteri för att fungera.

Det de kallar antenn i bilden är en spole lindad på en ferritkärna (ferritkärna = pressat järnpulver av viss kvalite). I princip är denna spole ena delen av en transformator, den andra delen av transformatorn är en spole som ofta går runt tändningslåset. Man använder frekvensen 125 kHz eller 136 kHz, lite lägre frekvenser än de som används för att sända långvåg. Bilen sänder ett tag så att kondensatorn i startspärren kan laddas upp. Därefter sänder startspärren den unika kod den fått tillbaks till bilen. Förloppet upprepas sedan ett antal gånger. Bilden är inte typisk för alla fabrikat. Ofta en stav på ca 2 x 2 x 15 mm.

Man kan separera elektroniken från den mekaniska nyckeln. Det går att gömma transpondern nära tändningslåset, bakom plastkåpan till exempel, och sedan ha en rent mekanisk nyckel som en låssmed gjort.

Såg tidigare att det går att köpa nyckelämnen med transpondern i, pris 100 till 200 kr. Man låter då en slåssmed fixa den mekaniska delen. Låssmeder kan ha en utrustning för att programmera transpondern med rätt kod, utrustningen kostar ca 10 000 kr. Såg att för amerikanska toyotamodeller fanns det en sekvens av tryckningar på broms, gas och andra reglage man kunde använda för att programmera ett nyckelämne med rätt kod. Koden finns ju i bilens dator, man måste ha tändningen på => en äkta nyckel kvar för att detta skall kunna göras. Ett radikalt sätt kan vara att lyssna på skrotfirmor om man kan köpa en hel dator från en bil där nycklarna finns kvar.
Bilagor
startspärr.jpg
startspärr.jpg (17.18 KiB) Visad 7287 gånger
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Micke2 »

Hej igen.

Transponder och fjärrkontroll är samma enhet till Rav4 II.
Kan inte svara för andra modeller...
Nyckelämnet som jag köpte var bara metall och plast.
Spåren på nyckelsidorna fanns.
Låssmeden kopierade bara "taggarna".
Precis som en vanlig nyckelkopiering.

Micke
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av donaldduck »

Det jag menar är att transponder och fjärrkontrollen är funktionsmässigt oberoende av varandra. Fysiskt kan de vara på samma kretskort. Skulle dock tro att funktionen är den samma. Är ganska säker på att man kan starta utan att ha batteri i nyckeln vilket förutsätter en funktion typ den jag beskriver.

Det jag beskriver är en del av vad som sammanfattas som RFID. Det finns andra varianter, våra nya pass är ett exempel liksom de kort man betalar sin resa med pendeltåg och tunnelbana med i 08-området. I dessa fall används en frekvens för att förse kortet med effekt, ofta låga frekvenser som ovan. Själva elektroniken kommunicerar sedan med högre frekvenser. I vissa fall drygt 10 megahertz, ibland mycket högre frekvenser. Finns ett antal varianter, en del där manöverenheten kräver batteri.
Helix
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 14:33:13
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2001

Re: Ny nyckel till Toyota Prius (2001)

Inlägg av Helix »

Tack för alla svar. Kommer nog beställa en sådan nyckel någonstans och köra på. Lika bra att chansa, har faktiskt inget att förlora på detta.

Förra ägaren har limmat skalet från utsidan på den gamla nyckeln, så jag hoppas bara att limmet inte finns på insidan ...
Skriv svar