Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Har en Aygo som går på Biltema 5w-40 och möter följande specifikationer: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4.
Enligt boken skall det helst vara 5w-30 ACEA A1/B1, om jag inte har fel.
Jag kör cirka 800 mil, mellan varje byte av olja+filter. Kan motorn skadas, med hänsyn till "VVT-i"-tekniken, av att köra på denna olja. Bilen har gått 12000 mil.
(Via olika oljekonfiguratorer på nätet har jag faktiskt fått förslag på den oljetypen jag kör på nu )
ACEA-systemet (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)
Detta system är framtaget för europeiska fordon och ersätter tidigare CCMC-systemet. ACEA delar in motoroljor i tre klasser, en för bensinmotorer (beteckning A), en för lättare dieselmotorer (beteckning B) och en för tunga dieselmotorer (beteckning E).
A1 Motorolja av samma kvalitet som A2, men med lägre krav på skjuvstabilitet och avdunstning. Klassen är avsedd för så kallade lågfriktionsoljor med låg viskositet.
A2 Uppgradering av CCMC G4. Kvalitetsnivån uppfyller minimikraven för majoriteten av europeiska bilar.
A3 Uppgradering av CCMC G5. Oljorna uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt ger låg avdunstning och nedskjuvning.
Bara det stämmer med det som står i instruktionsboken så. Blev själv rekommenderad att sluta använda sån olja då jag inte körde på bana eller på nått annat sätt "plågade" motorn.