Kör med fel oljespecifikation

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Brink
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Kör med fel oljespecifikation

Inlägg av Brink »

Hej

Har en Aygo som går på Biltema 5w-40 och möter följande specifikationer: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4.

Enligt boken skall det helst vara 5w-30 ACEA A1/B1, om jag inte har fel.

Jag kör cirka 800 mil, mellan varje byte av olja+filter. Kan motorn skadas, med hänsyn till "VVT-i"-tekniken, av att köra på denna olja. Bilen har gått 12000 mil.

(Via olika oljekonfiguratorer på nätet har jag faktiskt fått förslag på den oljetypen jag kör på nu :o )

Tacksam för svar
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Kör med fel oljespecifikation

Inlägg av Dale »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja

ACEA-systemet (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)
Detta system är framtaget för europeiska fordon och ersätter tidigare CCMC-systemet. ACEA delar in motoroljor i tre klasser, en för bensinmotorer (beteckning A), en för lättare dieselmotorer (beteckning B) och en för tunga dieselmotorer (beteckning E).
  • A1 Motorolja av samma kvalitet som A2, men med lägre krav på skjuvstabilitet och avdunstning. Klassen är avsedd för så kallade lågfriktionsoljor med låg viskositet.
  • A2 Uppgradering av CCMC G4. Kvalitetsnivån uppfyller minimikraven för majoriteten av europeiska bilar.
  • A3 Uppgradering av CCMC G5. Oljorna uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt ger låg avdunstning och nedskjuvning.
Bara det stämmer med det som står i instruktionsboken så. Blev själv rekommenderad att sluta använda sån olja då jag inte körde på bana eller på nått annat sätt "plågade" motorn.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Brink

Inlägg av Brink »

Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vid nästa oljebyte, tänker jag köra enligt specifikationerna, A1/B1 0w-30 Mobil 1 Fuel Econonmy.

Men frågan nu är: kommer motorn skadas av min 5w-40 A3/A4 olja? Är den för tjock så VVT-i tekniken skadas?
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Inlägg av KACE80 »

Brink skrev:Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vid nästa oljebyte, tänker jag köra enligt specifikationerna, A1/B1 0w-30 Mobil 1 Fuel Econonmy.

Men frågan nu är: kommer motorn skadas av min 5w-40 A3/A4 olja? Är den för tjock så VVT-i tekniken skadas?

Jag har kört 0w-40 olja de senaste 10-11 000 milen och min Peugeot 107 mår hur finfint som helst :thumbup:

Anton
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Brink skrev:Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vad han menar är att du har hällt i olja med högre standard än vad som krävs. Du kan nog vara fullständigt lugn. :)
Brink

Inlägg av Brink »

Tack så mycket :) Då vet jag, slipper jag oroa mig, haha
Brink

Inlägg av Brink »

Någon som vet hur mycket detta påverkar bränsleförbrukningen? Marginellt eller med några cl? (DVS. att köra med 5w-40 istället för 0w-20)
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Jag är rätt övertygad om att du får använda väldigt många decimaler om du ska se nån skillnad.. ;)
Skriv svar