Som sagt, riktigt frisk vinter och uteparkering här i Ulaanbaatar, Mongoliet. Tack KE20 för input tidigare om frusen automatlåda. Efter att via en motortidning fått tips från en oljeexpert så har jag förstått att det är helsyntetisk olja som gäller. Om det nu finns något annat.
Så nu inventerar jag utbudet här i stan och förbereder byte ,men min fundering nu är alltså om det är någorlunda enkelt att göra själv (på garagegolvet)?
Byta olja i automaten, enkelt eller svårt
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Byta olja i automaten, enkelt eller svårt
Du kan tömma tråget på automatlådan, du får ut ett par liter och fyller på exakt samma mängd genom oljestickans rör i motorrummet som du tappade ur tråget.
Ska man byta all olja måste man tappa ur convertern också för där står det olja som inte kommer ut genom tråget.
Men när vi gjorde automatlådeoljebyte på service så gör man som jag skrev ovan
Man kan ju byta fler gånger och på så vis få lådan sköljd som de kallas.
Var noga med att gå igenom alla lägen på lådan så du känner att de driver på som man säger innan du ger dig ut och kör.
Ska man byta all olja måste man tappa ur convertern också för där står det olja som inte kommer ut genom tråget.
Men när vi gjorde automatlådeoljebyte på service så gör man som jag skrev ovan

Man kan ju byta fler gånger och på så vis få lådan sköljd som de kallas.
Var noga med att gå igenom alla lägen på lådan så du känner att de driver på som man säger innan du ger dig ut och kör.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta olja i automaten, enkelt eller svårt
På amerikanska bilar (gud förbjude9 brukar man väl köra motorn och på så sätt pumpa ur oljan ur automaten innan man fyller på nytt, men det är ju inget jag skulle göra utan att det står att mann ska göra så i verkstadsmanualen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se