Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [l

Inlägg av Nizzehult »

Man slutar aldrig förvånas.
Idag besiktade jag min trevliga AE95 igen. Påpekade försynt då det var dags att åka ut och göra de slutgiltiga proven att han inte fick köra på bromsrullarna.
Jovisst kan jag det, påpekade besiktaren i sten. Du har ju urkopplingsbar diff. Öh, ja...men jag har också permanent fyrhjulsdrift och då stämmer inte bromsvärdena när man testar på detta sätt. Diffen har ju inte med detta att göra. Och han gav sig fan inte! Oavsett vad jag sa.
Och vad hände: jo han kom in och bekräftade att bromsarna på höger fram och vänster bak var för dåliga.
Jag nöjer mig inte med detta sa jag och gick surt därifrån.

Var förbi Toyota. Undrade om dom kunde kontakta bilprovaren och förklara ett och annat men verkmästaren var tyvärr inte inne.
Ringde Bilprovningens tekniska stöd och även han blev bekymrad; "ja men det står ju tydligt om just denna bilmodell att om den inte har urkopplingsbar 4WD så får man inte testa den på bromsrullarna". Han skulle ringa upp besiktaren.
Återvände så dit och fick prata med en som satt lite högre upp (regionschef som just var på besök, besiktaren var f ö hallchef!).
Han ringde, dividerade och hade sig och tog även in besiktaren för ett samtal.
Sedan släppte han igenom bilen och korrigerade protokollet.
När jag sen skulle åka så dök besiktaren upp. "Hörde att han släppte igenom dig. Ja det är ju bättre att fria än att fälla men i det här fallet VET jag att jag har rätt så du måste fixa bromsarna till nästa besiktning".
Knöt näven i fickan och gick. Där lär dom aldrig se mig igen (detta är "gamla SBP" och ingen av de nya, konkurrerande).
Hela världen säger att han har fel men han står på sig!! Obegripligt. :o
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Suck. Sist jag besikta Celican hamna den i rullarna men då drog jag i handbromsen så hela bilen flög ur rullarna. Himla liv på gubben och inte blev det bättre när jag frågade honom om han inte såg kardan när han var under bilen och om han kunde se någon knapp för att koppla ur 4WDn. En del är okunniga eller så in i h-vete besserwisser.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Jag har lyckats stoppa dom innan dom kört upp, de flesta har ju koll, andra kan man övertyga, men en gång blev det en konflikt när jag bara vägrade låta honnom köra ner i rullarna när han hårdnackat stod på sej att den kunde köras på rullar, varvid han irriterat sa typ "Du vet att jag kan kolla upp om det finns dispens va ?" varvid jag sa att han skulle göra det, varvid han lommade in på stationen och kom tillbaka efter ett tag och sa typ "Du hade rätt, man får inte testa denna, men man BRUKAR få göra det på toyotorna.."

När jag köpte min ST165 varnade förra ägaren mej för just det, att det fanns knantar till besiktningsmän och att det gällde att hindra dom.

Hmm, jag borde ha gjort 13 eller 14 GT4-besiktningar nu, jag tror besiktningsmannen haft koll eller faktiskt frågat mej i typ tio av fallen, sen tjafs i tre fall tror jag, och det ovan en gång.

..Sen har dom väl iofs bara "testat" ordentligt på vägen två tre gånger, dom flesta kör ju bara en snabbis runt stationen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev:Jag har lyckats stoppa dom innan dom kört upp, de flesta har ju koll, andra kan man övertyga, men en gång blev det en konflikt när jag bara vägrade låta honnom köra ner i rullarna när han hårdnackat stod på sej att den kunde köras på rullar, varvid han irriterat sa typ "Du vet att jag kan kolla upp om det finns dispens va ?" varvid jag sa att han skulle göra det, varvid han lommade in på stationen och kom tillbaka efter ett tag och sa typ "Du hade rätt, man får inte testa denna, men man BRUKAR få göra det på toyotorna.."
I mitt fall var det ännu mera konstigt. Han kollade också upp det och vi högläste tillsammans: "Om bilens fyrhjulsdrift är urkopplingsbar får bilen testas på bromsrullarna, inte annars".
Ja men den är ju inte urkopplingsbar!
Brydde han sig om det? Icke....
Jag tror det blev en principfråga och han vågade inte erkänna att en simpel Svensson, kunde veta bättre än honom, Den Allsmäktige Bilbesiktaren.

Följer med spänning detta, områdeschefen skulle forska vidare i saken och återkomma när han fått klarhet i saken.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Områdeschefen ringde häromdagen och sa att jag gjort rätt som stått på mig. Bilprovaren hade fel och jag hade rätt.
Detta hade nu kollats rätt högt inom Bilprovningen och man hade dessutom varit i kontakt med Toyota.
Träffade av en slump en som jobbar på Toyota som var insyltad detta och han hade lite ytterligare info; om rullarna snurrar < 11 km/h (tror dom snurrar med 8 km/h) så skadas inte överföringen vid snabbare och enklare tester, men bromsvärdena blir ändå konstiga. Men han var inne på att ta in min bil och köra den på rullarna med hissad bakvagn bara för att få klarhet i detta en gång för alla.

Områdeschefen sa så här: det spelar ingen roll vad vi på SBP har för åsikt om hur konstruktionen är gjord, om biltillverkaren avråder från testning på rullarna (vilket dom gör) så ska vi följa detta. Punkt!

Jag undrade om bilprovaren - som f ö är hallchef - har lärt sig nåt nu. Jodå, det trodde han. Men det var samma jeppe som underkände bilen 2010 då jag förgäves bytte bromsbackar utan skillnad och som då fick en åthutning av dåvarande chefen.
Egentligen borde man åka dit och be om en ursäkt men det sitter nog långt inne för en sån person.
Orkar inte bråka längre denna gång. Och där lär jag aldrig sätta min fot igen. :evil:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar