Idag besiktade jag min trevliga AE95 igen. Påpekade försynt då det var dags att åka ut och göra de slutgiltiga proven att han inte fick köra på bromsrullarna.
Jovisst kan jag det, påpekade besiktaren i sten. Du har ju urkopplingsbar diff. Öh, ja...men jag har också permanent fyrhjulsdrift och då stämmer inte bromsvärdena när man testar på detta sätt. Diffen har ju inte med detta att göra. Och han gav sig fan inte! Oavsett vad jag sa.
Och vad hände: jo han kom in och bekräftade att bromsarna på höger fram och vänster bak var för dåliga.
Jag nöjer mig inte med detta sa jag och gick surt därifrån.
Var förbi Toyota. Undrade om dom kunde kontakta bilprovaren och förklara ett och annat men verkmästaren var tyvärr inte inne.
Ringde Bilprovningens tekniska stöd och även han blev bekymrad; "ja men det står ju tydligt om just denna bilmodell att om den inte har urkopplingsbar 4WD så får man inte testa den på bromsrullarna". Han skulle ringa upp besiktaren.
Återvände så dit och fick prata med en som satt lite högre upp (regionschef som just var på besök, besiktaren var f ö hallchef!).
Han ringde, dividerade och hade sig och tog även in besiktaren för ett samtal.
Sedan släppte han igenom bilen och korrigerade protokollet.
När jag sen skulle åka så dök besiktaren upp. "Hörde att han släppte igenom dig. Ja det är ju bättre att fria än att fälla men i det här fallet VET jag att jag har rätt så du måste fixa bromsarna till nästa besiktning".
Knöt näven i fickan och gick. Där lär dom aldrig se mig igen (detta är "gamla SBP" och ingen av de nya, konkurrerande).
Hela världen säger att han har fel men han står på sig!! Obegripligt.