Byta bromskivor?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Johnny Blade »

PierreW skrev:
Johnny Blade skrev:Personligen så hade jag inte bytt skivorna om dom inte var skeva eller om jag hade ett par nya liggande.
Så du menar att om du hade haft en skiva där klotsen svarvat ned skivan med järnet, bara hade bytt klotsar?

Halvt livsfarligt, slitagematerialet på klotsarna idag består av så liten del metall och koppar att det kan ta flera hundra mil innan den slipats blank igen,
och på den tiden har man ätit ned halva klotsens slitagematerial och får en brutalt ojämn bromsverkan vid hårda inbromsningar på köpet.
De nyper som fan rent ut sagt när skivan är så rugglig i ytan.
Jag tyckte att den där skivan (framskivan) såg väldigt jämn och plan ut om man kikar på den blanka ytan där belägget har varit.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Micke2
Inlägg: 692
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Hetsig diskution detta...

Här är mina åsikter....

Jag tror inte trådskaparen skulle ifrågasatt främre skivbyte, om de är så djupt repiga, som de ser ut, vid en snabb titt på bilden. Dom är nog lätt rostiga, efter att ha stått ett par dagar.
Notera bakre skivan. Där syns tydligt var belägget varit. Där är skivan hyffsat fin, medan den ser djupt repig ut i övrigt.

Jag säger då här....
Det ska aldrig vara djupa repor i skivan.

Ska man kontrollera skivorna, så kör först en sväng och gör några hårda inbromsningar.
Då ser man hur de ser ut, ordentligt. Är man osäker, så känn på dom. (Efter att de svalnat så klart)
Känns reporna väl, om man drar fingret över skivan, så byt!

Det kan vara lite rost på bakre skivor, men...
Är det mer än ca 1/5 del av beläggbredden, så byt!

Fråmre skivor ska sakna rostrand.

Gravrost försvinner inte heller med beläggbyte och kraftig bromsning.
Bromsbelägg kan ALDRIG svarva slätt, i skivmaterialet!
Dom är alldeles för mjuka.

Någon som tycker annorlunda?

Micke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Glenn »

Bromsskivetillverkarna skulle leva glada dagar om alla bytet skivor lika ofta som folk här anser :)

Så länge bromsarna tar jämt och det inte finns sprickor i dom är det väl ingen fara egentligen, just grunda "längsgående" repor tycker jag är okej.

Jag har dock sällan problemet då jag har lite för aktiv körstil, så skivorna brukar vara fina :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Glenn »

Ang svarvning med bromsbelägg så funkar det ju bara för ytrost, problemet är väl mer att gravrost är ojämt så den kommer ju att slipa bort beläggmaterialet där snabbare än materialet där skivan är fin slipas ner..

Min pappa brukar prata om att förr kunde man köpa nån slags belägg med slipmaterial på för att så att säga svarva skivan när man körde, jag har dock aldrig lyckats hitta nån info om detta, det verkar rätt livsfarligt om man inte får till bromsverkan bra då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
rikard454
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 19:35:37
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av rikard454 »

Hej igen alla!
Det var en miss av mig att ta bilderna när vagnen stått ett antal dagar... Idag har jag kört en liten sväng och tog nya bilder, dock "bara" genom fälgen så att säga.

I alla fall de främre skivorna tycker jag ser rätt ok ut med reservation för den lilla "kanten" längst ut. Bak så är dom till viss del repiga ja...

Bromsarna tar jämnt o bra, inget gnissel/skrik, inga vibrationer och den fick inga anmärkningar på besiktningen som gjordes nyligen.

Frågan är ju vad man ska göra, byta skivorna som verkstaden tyckte. Eller kanske höra om dom har möjlighet att svarva av dom...

Jag har som sagt aldrig i hela mitt liv bytt en bromskiva mer än när en blev skev helt enkelt... Har bara alltid sett till o byta belägg i god tid....

Cheerio!
/Rikard
Bilagor
Nytagen bild på bromsskivorna...
Nytagen bild på bromsskivorna...
bromsskivor2.jpg (48.94 KiB) Visad 1920 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Glenn »

Är det inga övriga fel mer än det man ser där så skulle jag inte bytt skivor, bara fixat oken (alltså sett till att allt går lätt och inte kärvar) och bytt belägg om det behövs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1660
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping

Re: Byta bromskivor?

Inlägg av Neblade »

Här har vi ju beviset på hur svårt det är att avgöra något bara från en bild och en beskrivning. Främre bromsskivans yttre sida såg ju jättefin efter att du kört en sväng. Och bak var det ju så liten rostkant att det tar låång tid innan den tagit sig innåt (för den kommer ju fortsätta rosta inåt när det väl börjat bli en kant).

Ser de lika fina ut på insidan så borde man ju kunna smörja upp okej och byta belägg och fortsätta köra på dem. :) Man brukar även mäta tjockleken på skivorna, det finns ett minsta mått som de får slitas ner till.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar