Hej
Jag är ny här på forumet men undrar om där är någon som kan hjälpa mej med mitt "lilla" problem.
Jag har en Rav4 Diesel den har gått 20000mil
När jag ligger på hög växel och låter turbon jobba för fullt så tänds motorlampan och jag får felkoden P0234 Turbo overboost.
Bilen går då in i felsäkert läge och laddar inget längre. Stänger av tändningen startar och kan köra vidare som normalt igen.
När jag kör bilen som vanligt så precis när turbon går in så känner man att den dör bort och sen kommer igen.
Jag har kollat alla vakuum slangar rengjort EGR ventilen. Sugit i slangen till Wastegaten och den rör sig fint.
Vet inte vad det kan vara. Har beställt en ny vrv ventil nu och hoppas att det kan lösa problemet. Men innan jag har fått den så hade det varit trevligt att veta om någon annan har hört om detta fenomenet innan.
Undrar även om ni bytar vattenpump var 9000mil på dessa motorerna också?
Tacksam för svar.
Rav4 Diesel 2004 motorlampan tänds vid hård körning
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 0
Re: Rav4 Diesel 2004 motorlampan tänds vid hård körning
Hej. Jag är också ny på forumet. Har dock en bensinare. Mina frågor löses om denna bil löstes genom att jag ringde Toyota Sweden i Stockholm. Testa du också. De har tekniker som är mycket hjälpsamma.
Mvh/ Minandra
Mvh/ Minandra
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Har en bekant med liknande problem med får felkod P1251 (Turbocharger, engine boost condition - limit exceeded) ist. Kan tydligen vara VSV som börjar vibrera och/eller kärva har jag sett en del skrivit.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
Jag har ringt Toyota i Lund och killen där var väldigt hjälpsam. Fick ett dokument som beskriver vad man ska leta efter när man får koden P0234.
Jag testade ladda upp det här.
Jag var själv inne på att det kunde kanske vara VSV saken som klyddade men tydligen har den inget med dessa fenomenen att göra.
Har fått min vrv ventil nu så jag ska byta den imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.
Jag testade ladda upp det här.
Jag var själv inne på att det kunde kanske vara VSV saken som klyddade men tydligen har den inget med dessa fenomenen att göra.
Har fått min vrv ventil nu så jag ska byta den imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.
- Bilagor
-
- rav4.pdf
- (101.4 KiB) Nerladdad 674 gånger
-
Tyvärr ingen lycka med bytet av VRV.
När jag mäter strömmen på ECU enligt instruktionen så får jag bara 6 volt ska vara mellan 9-14.
Detta problemet kom efter att ett släp varit till kopplat. Då smällde alla säkringarna och efter det så började allt detta med att den går ryckigt och ger felkod P0234.
När jag mäter strömmen på ECU enligt instruktionen så får jag bara 6 volt ska vara mellan 9-14.
Detta problemet kom efter att ett släp varit till kopplat. Då smällde alla säkringarna och efter det så började allt detta med att den går ryckigt och ger felkod P0234.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Usch då, då är det nog en ansenlig risk att något dyrbart har brunnit sönder.
Förhoppningsvis bara något relä (som inte tvunget är så dyrt), i värsta fall någon dyrbar databox.