Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
2. Det kommer varmluft mycket snabbare i munstyckena.
1 gissar jag beror på att ECU'n blev nollad där ? så den har adapterat till en mer "körglad" inställning ? ..det kan också bero på att verkstan hällde i svindyr (över 800 spänn) helsyntetolja istället för biltemas semisyntet jag brukar köra med, tvivlar dock på att det skulle göra skillnad innan oljan är sliten. Rent teoretiskt skulle det ju kunna bero på bytet av glykol med, men jag ser inte hur det skulle kunna hänga ihop.
2 Är mer mystiskt, det är väldigt tydligt, om det är en normaldag så startar jag bilen och skrapar sen rutorna, det tar bara ett par minuter, men nu har jag ljummen luft i alla munstycken.. förut blåste det iskallt i åtminstonde 5min till, och sen kom värmen sakta, typ det började bli ljummet när tempmätaren var på 1/4, nu är luften ljummen innan den rört sej en millimeter.
Märkligt, men det måste ju bero på glykolen, antingen själva vätskan eller mängden ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Nu knarrar det ÄNNU mera.. dessutom har bilen börjat hmm, tja hur ska man säga, om man kör >14km/h, oftast vid ca 150 så känns det som bakdelen "ormar" sej, samma fenomen märks också när man bromsar, jag misstänker att sakerna har med varann att göra.
Annars gick saaben nästan igenom besiktningen, verkar bara behövas lite handbromsjustering, så jag ska väl ta och beställa delarna till celican då (väntade ju in ifall jag skulle behöva köpa saabgrejer) , typ höger bak handbromswire, bromsbackar bak, ev bromsklossar fram, tändstift och eventuellt multiremmen..
Sen har saltvintern gått hårt åt bilen, nån hade ju fixat rost innan jag köpte den men det börjar krypa igenom lagningarna.. ska väl försöka fixa lite bättringsfärg och sen försöka fixa det värsta.
Är iaf nöjd med mina tokbilliga dubbdäck på camryfälgar jag köpte i höstas, har fungerat riktigt bra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Okej, ja efter att jag märkte att bilen ormade sej, och speciellt vid vänstersvängar så gick jag och ryckte i alla hjulen, det visade sej att höger bakhjuls framkant gick att flytta drygt en centimeter inåt! upptill kanske en halv centimeter och bakkant ingenting..
Igår rev jag loss hjulet och det var precis den bussningen jag hade misstänkt efter att ha läst EPC, det är en 42210-20010 och den verkar kosta 588:- på toyota och kan hittas för ~300:- på nätet.
Om nån har en bra webshop som säljer billigare så kläm fram med den ..det är en ganska vanlig bussning som sitter i många toyotor och lexusar.
Hoppas den inte är för svårt att få ut bara, det såg lite halvbökigt ut faktiskt, allt är rostigt och man måste lossa på ett antal saker..
Det såg iaf inte ut att vara nån fara för att nåt skulle trilla loss eller så så jag krö vidare, men försiktigt, ochn försöker hitta en bussning snarast.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.