Angående Bränsle GT4or

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Angående Bränsle GT4or

Inlägg av JohanRocker »

Hur är ECU:n inställd för bränsle till st165,st185,st205!

Vilka kör 95oktan respektive 98oktan?

Shell V-Power verkar överskattat då jag hört att Preem och Statiols 98 är lika mycket oktan i!

Jag har alltid kört 98 i mina GT4or är väl mest optimalt för en turbo bil?

Undantag E95 i en!

Tack på förhand!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av Dale »

Kör oftast med OKQ8's 98 men ibland blir det 95 då det kan vara svårt att få tag på 98. Körde tidigare med Jet men då hade jag problem lite till och från. V-power har jag testat med men känns bara lite dyrare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av amby »

ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn. Försöker undvika köra på 95 när jag kör 1 bar men jag har gjort det och inte märkt någon skillnad.
Fast min går väldigt fett.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av Glenn »

Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.

Trodde först att ECU'n skulle adaptera sej, men efter en tank så gick bilen fortfarande lika illa, så jag hällde i 98 och den gick bra igen, efter det har jag aldrig tankat 95 igen.


V-power är väl förstört numera, enligt nån test hade ju statoils 98-oktaniga högre oktan än V-power, jag tror inte ens dom påstår att den är 99 oktan längre ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av Glenn »

amby skrev:ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn.
Huruvida den går fett eller ej spelar ju ingen roll i sammanhanget, problemet med för låg oktan är ju att bränslet självdetonerar innan bränsleblandningen ska antändas = knackningar, vilket ECU detekterar och försöker justera bort, vilket gör att bilen går kasst.


Men det skadar nog inte motorn, isåfall skulle det ju inte vara okej att köra på enligt instruktionsboken, man kan ju till och med köra på 80nånting har jag för mej, men med "reducerad effekt".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av Johnny Blade »

Glenn skrev:Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.
Min ST165 beter sig exakt så,hackar och går illa.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av Glenn »

Jo, men antagligen inte i närheten av lika illa som ST205 :D på ST165'an var det mer "ryck" medans turbon laddade, på ST205'an känns det som att nån sitter och dödar motorn mest hela tiden.

Iofs var det länge sen jag ad en St165, men jag bytte ju direkt från den till ST205.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Angående Bränsle GT4or

Inlägg av JohanRocker »

Glenn helt rätt v-power är ju rena rama lögnen preem och statiols 98 var mer oktan i på testet tror 98.3 på brem och 98.4 på statiol när dom testa och v-power hamna precis på 98.1 eller något sånt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar