Hur är ECU:n inställd för bränsle till st165,st185,st205!
Vilka kör 95oktan respektive 98oktan?
Shell V-Power verkar överskattat då jag hört att Preem och Statiols 98 är lika mycket oktan i!
Jag har alltid kört 98 i mina GT4or är väl mest optimalt för en turbo bil?
Undantag E95 i en!
Tack på förhand!
Angående Bränsle GT4or
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Angående Bränsle GT4or
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Angående Bränsle GT4or
Kör oftast med OKQ8's 98 men ibland blir det 95 då det kan vara svårt att få tag på 98. Körde tidigare med Jet men då hade jag problem lite till och från. V-power har jag testat med men känns bara lite dyrare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Angående Bränsle GT4or
ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn. Försöker undvika köra på 95 när jag kör 1 bar men jag har gjort det och inte märkt någon skillnad.
Fast min går väldigt fett.
Fast min går väldigt fett.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Angående Bränsle GT4or
Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.
Trodde först att ECU'n skulle adaptera sej, men efter en tank så gick bilen fortfarande lika illa, så jag hällde i 98 och den gick bra igen, efter det har jag aldrig tankat 95 igen.
V-power är väl förstört numera, enligt nån test hade ju statoils 98-oktaniga högre oktan än V-power, jag tror inte ens dom påstår att den är 99 oktan längre ?
Trodde först att ECU'n skulle adaptera sej, men efter en tank så gick bilen fortfarande lika illa, så jag hällde i 98 och den gick bra igen, efter det har jag aldrig tankat 95 igen.
V-power är väl förstört numera, enligt nån test hade ju statoils 98-oktaniga högre oktan än V-power, jag tror inte ens dom påstår att den är 99 oktan längre ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Angående Bränsle GT4or
Huruvida den går fett eller ej spelar ju ingen roll i sammanhanget, problemet med för låg oktan är ju att bränslet självdetonerar innan bränsleblandningen ska antändas = knackningar, vilket ECU detekterar och försöker justera bort, vilket gör att bilen går kasst.amby skrev:ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn.
Men det skadar nog inte motorn, isåfall skulle det ju inte vara okej att köra på enligt instruktionsboken, man kan ju till och med köra på 80nånting har jag för mej, men med "reducerad effekt".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Angående Bränsle GT4or
Min ST165 beter sig exakt så,hackar och går illa.Glenn skrev:Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Angående Bränsle GT4or
Jo, men antagligen inte i närheten av lika illa som ST205
på ST165'an var det mer "ryck" medans turbon laddade, på ST205'an känns det som att nån sitter och dödar motorn mest hela tiden.
Iofs var det länge sen jag ad en St165, men jag bytte ju direkt från den till ST205.

Iofs var det länge sen jag ad en St165, men jag bytte ju direkt från den till ST205.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Angående Bränsle GT4or
Glenn helt rätt v-power är ju rena rama lögnen preem och statiols 98 var mer oktan i på testet tror 98.3 på brem och 98.4 på statiol när dom testa och v-power hamna precis på 98.1 eller något sånt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing