Avensis tar lång tid att bli varm.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rayban
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 sep 2013, 21:35:03
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002
PostOrt: 41461

Avensis tar lång tid att bli varm.

Inlägg av rayban »

Jag upplever att min Avensis (bensin) tar lång tid att bli varm. Trodde termostaten hade hängt sig i öppet läge men den såg bra ut när jag tog ner den och testade.

Jag har precis tagit över bilen så egentligen vet jag inte men jag trodde att tempgivaren skulle gå högre, så här ser den ut vid körning på motorväg.

Går den lite kallt som jag tror eller ser det likadant ut på era bilar?
Bilagor
2013-09-20 08.52.24.jpg
2013-09-20 08.52.24.jpg (96 KiB) Visad 2265 gånger
Klingan
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 25 sep 2013, 23:15:43
Bilmodell: Toyota Auris TS
Årsmodell: 2013
PostOrt: Norberg
Land (Country): Sweden

Re: Avensis tar lång tid att bli varm.

Inlägg av Klingan »

Hej!

har inte så bra koll på Toyota då jag just köpt en(well hämtar ut den i morgon)!

Men normalt så brukar den peka på mitten av skalan på bilarna,kan du kolla om du har högt HC värde så kommer den inte upp i rätt temp!

och då är det säkerligen termostaten!

//Stefan.
stickan40
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 10:20:07
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 1
PostOrt: Öjebyn

Re: Avensis tar lång tid att bli varm.

Inlägg av stickan40 »

Värmemätaren går upp exakt så på min avensis 01.jag tror att om det skulle vara fel på termostaten så skulle värmemätaren inte hålla samma temperatur utan variera något .för övrigt tar min avensis lång tid att bli varm
rayban
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 sep 2013, 21:35:03
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002
PostOrt: 41461

Re: Avensis tar lång tid att bli varm.

Inlägg av rayban »

Problemet löst. Termostaten är ok, det är mätarnålen som går trögt. Avhjälps genom att slå på instrumentbrädan... Det var nog det sista jag hade gissat på men det är tydligen ett känt fel på avensis.
Skriv svar