Gummi mot avgassystemet?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Gummi mot avgassystemet?

Inlägg av no-one-else »

Hej. Är det "farligt" eller bara dumt att klämma fast en rejäl bit av en gummiupphängning, direkt mot avgassystemet för att få tyst på oljudet som hörs vid start och ojämnheter i vägen? Det är mitt under bilen strax efter katalysatorn det sitter. Kan gummit börja brinna t.ex?
Användarens profilbild
MagnusS
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Gummi mot avgassystemet?

Inlägg av MagnusS »

Dumt, Ev farligt men mest dumt. 8-)
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Inlägg av Neblade »

Om du klämmer fast gummi mellan avgassystemet och karossen kommer du nog få in vibrationer från avgassystemet in i kupén. Så det blir nog knappast bättre.

Vad är orsaken till att det slår emot? Dags att byta övriga upphängningar? Eller är det egenbyggt avgassystem som ligger för nära?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
no-one-else
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Inlägg av no-one-else »

Äh, nu har jag varit på macken och hissat upp skrället igen. Jag satte en stor slangklämma över rubbet , då jag insåg att det var själva hållarna på systemet som släppt. Tog bort gummit också , så funkar det väl ett tag till.. Tack.
Skriv svar