Rav4 växelåda problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Reagger
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Rav4 växelåda problem

Inlägg av Reagger »

Snor tråden lite.

Uppmärksammade att ni skriver att man inte ska blanda profil på däcken.
Har en RAV4 -02 (4 hjulsdrift ofc), kör 70 profil fram och 65 profil bak.

Är det nåt jag borde oroa mig över eller kan jag köra slut på framdäcken innan jag byter?
Tack och lov får jag väl säga, så har jag inte kört så jättelänge och har nya däck till framvagnen liggandes i samma dimension som de där bak.
trump1
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 1997
PostOrt: Motala

Inlägg av trump1 »

När det gäller att köra med däck av olika mönster fabrikat profil etc har jag fått olika bud, alla är dock lika säkra på sin sak ;) jag fortsätter dock leva med att min Rav4 låter som en traktor när jag lägger i femman tills någon får en snilleblixt och löser problemet !
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Kör själv fyrhjulsdrivet (Celica GT-Four) och har inte varit med om att man behövt byta däck på en axel i taget på den men framdäcken sliter något mer på ytterkanterna. Mönsterdjupet är dock lika fram och bak. Vinterdäcken märks inte det någon slitning i ytterkanterna. Har hört att det är inte bra att det är omkretsen är olika fram och bak då det sliter på fördelningslådan. Syrran hade en 4wd kärra som blev 2wd efter strul med däck redan efter några mil. En annan bekant råkade ut för samma sak. Folk är olika och jag skiftar fram och bak varje gång (vår/höst) även på mina tvåhjulsdrivna bilar. Detta för att jag upptäckte att bakhjulen på ena kärran Carinan var 15 år gamla och stenhårda. Det snackas även om att man ska ha bästa däcken bak för att undvika bakhjulssladd. Bästa greppet eller bästa mönsterdjupet? Två helt olika saker. ;-)

Kort: 4wd = byt alla däck samtidigt och se till att det är likadana däck runt om.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

En gång för alla:
En fyrhjulsdriven bil ska ALLTID ha samma däckdimension på alla fyra!!!!

Det som skiljer är känsligheten. Vissa ska inte ens blanda halvslitna och nya däck av exakt samma typ ens

Rav4 nr 2 är också känsligare än Rav4 nr1.

Igen:
Dimensionen ska alltid vara samma på samtliga däck, oavsett bilmärke och modell vid 4wd

Möjligen ett reservdäck som rullar kortast möjliga sträcka vid skarpt läge, thats it!

Micke.
Skriv svar