Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Glenn skrev:En motor från 1989 (iaf svensksåld) har i princip garanterat insprutning, efterssom katalysatorkravet kom då och det blev i princip omöjligt att klara avgaskraven med förgasare. (jänkarna envisades iofs med en massa "elektroniska förgasare" som mer eller mindre var enpunktsinsprutning.)
Bortsett från det så anger du motorkoden till 4A-FE, vilket betyder att det är en motor av A-familjen (A), fjärde varianten (4), optimerad för bränsleekonomi (F) och har elektronisk insprutning (E)
Jag skulle ha kollat typ toyodiy och sett huruvida det är samma partnumber, alt ringt toyota och frågat om det är samma.
Hade lite bråttom där, motortypen från 1989 skulle givetvis vara 4A-F
Det är på 90hk och har single point injection. Samt kat. Riktigt insprutning med 105hk kom året efter.
Är inte så till att jag kan kolla anslutningen men har båda 4-tråd så borde det vara samma.
Det där var ingen lek!
Muttrarna till gamla lambdan fanns i princip inte utan det var endast stommen av muttern som inte hade rostat bort. Grrrrrrr....
Tog två timmar att få bort skiten, då hade jag använt tänger, hylsor, hammare, huggmejslar, min Dreml, kniv och ett bågfilsblad.
Men till slut så fick jag bort den! Pinnbultarna var hela men rätt skamfilade efter mina försök så jag tog en gängkloppa och ett M8 gängsnitt och gängade om stängerna...och är faktiskt ganska nöjd med resultatet. Tur att det fanns lite svängrum där.
Men....jag upptäckte att kontakten på min gamla (fungerande) lambda var helt annorlunda än denna, visserligen 4-tråd men mindre och hona i stället för hane. Så det blev lite pyssel att flytta över och löda stiften på den nya kontakten.
Rent optiskt däremot så såg sonderna identiska ut och jag har kunna verifiera att det är samma reservsdelnummer om man köper en "generell" lambda till dessa båda bilar (med lösa kablar).
Hm. Hur ska man nu testa detta? Jag tycker fortfarande att tomgången är för hög och det går inte att köra i jämn fart på landsväg i 70 km/h med den gröna economylampan utan den gula tänds. Om nu det betyder nåt.
Jag inspekterade avgassystemet när jag var under och kröp och hittade inget läckage. Inte heller verkar grenröret läcka.
Vad mer kan man göra? Tomgången annars är jämn och vandrar inte, tror inte att det finns något vaccumläckage.
Man skulle kunna kolla felkoder via diagnostikuttaget men efter detta har jag slut på uppslag.
Kat'en slut? Men bilen besiktades detta år med schyssta avgasvärden.
Hm. Får nog revidera mitt uttalande lite ändå.
Det hörs ett litet "fluffljud" någonstans i början av avgassystemet som inte ska vara där. Tyder på en pyttelitet läckage.
Flätan ser tät ut och även runt lambdan men det skulle kunna vara otätt i grenröret. Måste plocka bort värmeskyddet och kolla, risken finns dock att man drar av alla bultar...
Om nu läckan är så här liten, hur kan man felsöka? Det känns knappast med handen.
Skulle ett litet läckage i grenröret (eller egentligen: före lambdan) kunna ge dom avgasvärden som jag har presenterat?
CO: 2,2
CO 2500: 2,9
HC: 158
Lambda: 0,93
OK, ska testa med att täppa för bak medan motorn går och lyssna man man har bara några sekunder på sig att hitta det då.
Men det kanske finns bättre metoder?
Det finns ett litet påsvetsat skydd på ovansidan grenröret som vetter mot styrstången och där var en liten läcka på min. Jag använde käringen till att sätta hälen mot utblåset och kunde på så sätt lokalisera läckan. Frågan är om du har en som kan hålla för och hjälpa dig..
Hittade läckan. Det är gummibälgen som har släppt i flexkopplingen.
Perkele!
Det går väl inte att få fast den igen.
Nu finns två alternativ:
1) köpa nytt rör för ca en tusenlapp eller ta bort det gamla
2) köpa en univseralbälg och försöka skarva dit den. Kostar inte många spänn har jag sett.
Då ägaren till bilen har begränsad ekonomi så kanske vi ska försöka med punkt 2...
Hur man än gör så måste ju denna del (första delen av avgassystemet där flätan sitter) tas bort från bilen och jag stötte på patrull när jag försökte lossa bultarna till kat'en, verkar sitta som berget!
Jag undrar nu: är detta vanliga bultar eller sitter det en inpressad gängdel i katalysatordelen?
Är lite svårt att se.
Om det är så kan man ju bara ta vinkelslipen och kapa bort bultskallarna och ersätta dessa med nya bultar.
Är det inte så blir det knepigare...
Tacksam för snabbt svar, bilen står på pallbockar i garaget och ska helst väck innan i morgon eftermiddag (söndag).
Enligt denna epc-bild så verkar det som att "muttrarna" till bultarna som förbinder främre avgasrör mot katalysator är svetsmuttrar som sitter på artikel 17504.
Benny Gustavson
AE92 4age 20vmotorrenovering pågår KE70 4age 16vIn progress ADT251 2ad-fhvFamiljeräser ACM20 1az-feFamiljeräser GXE10 1g-fejaha, ännu ett projekt InstagramBenny_Gustavson
Tack för svar.
Ja det verkar så....f-n!
Bultskallarna på andra sidan är så rostiga att dom har blivit ett med materialet, ser ut som om någon har dragit en svetssträng längst in...kul att få upp sånt. Not.
Sen fick jag andra problem: försökte mig på att lossa bultarna till grenröret (3 st). Gick bet även på detta, verkar också sitta som berget.
Plan C: försöka täta detta så att det håller genom besiktningen. Tänkte på någon typ av band som man drar runt och sen låser alltihopa med ett slangklammer. Kombinerat med avgaspasta.
Eller vad har ni för förslag?
Ska försöka fixa en bild.
Delen som ska gå in i det som ser ut som ett klammer är alltså lös och går att skjuta fram några millimeter.
Som synes så är inte rörbiten till vänster rak och tillräckligt lång, annars skulle man kunna tänka sig att kapa bort hela flexskarven på plats och klamra fast en ny.
Det finns tillräckligt med gods för att kunna punkta fast den lösa biten i flänsen och om man gör det och sen petar in tätningsmassa runt om och slår ett vanligt slangklammer runt alltihopa kanske det blir tätt tills bilprovningen har testat den...?
Och ja: det här är en fullagning och kommer inte att bestå länge. Men nu var det inte det saken gällde.