Nu har jag besiktigat, gick ju åt helvete med musik.
Jag gled in på stationen 20min innan min tid, och det var helt tomt, bara två besiktningsnubbar, en kille och en ung tjej, tjejen verkade lära sig eller nåt.. fick komma in direkt.
HELVETE vad dom hamrade på bilen, det var väl typ 10 år sen jag över huvud taget råkade ut för pigghammaren sist, men nu jävlar bankade dom.. samtidigt.. överallt..
Först lyckades killen slå hål på framvagnsbalken, aldrig ens sett att dom slagit på den innan, och den såg fin ut innan han slog, men visst, den var ju rostig, annars hade han ju inte slagit igenom.
Sen bankade dom loss på sidobalkarna, som jag mycket väl visste att dom var rostiga, och detta var ju det jag trodde skulle kunna bli problem.. vänster bakre var "med nöd och näppe" godkänd, men blev ett påpekande, höger bak var dte tanten som bankade på, och innan hon bankade såg man ett litet typ 3cm långt rosthål, efter att hon avreagerat sig var det ca 40cm, man kunde sticka in handen
Bromsarna då ? ..handbromsen som jag hade justerat "på känn" var helt perfekt, tog bra och helt jämt. Frambromsarna där jag ju bytt ok nyligen tog också helt perfekt.. men bak ? ..vänster bak kärvade (nedslag) och tog för dåligt (nedslag, men hon sa att hon hade släppt igenom det om det inte var pga anliggningen också.)
SUCK.
Så hur blir det här då..
Bromsarna är nog ganska lättfixat, jag har inte rivit nåt på vänster bak, så med lite tur är det bara att riva ner, göra rent och smörja upp och så borde det fungera, två nedslag borta.
Sidobalken borde gå hyfsat lätt att svetsa inbillar jag mej, nu har jag iofs inte svetsat bilplåt på 20 år och min svets som jag köpte förra året strular, men det borde väl gå att bränna fast lite plåt där antar jag, har ju gjort det förr, även om det som sagt var ett tag sedan... det var inte några direkt konstiga vinklar eller så, så det går nog att slöjda ihop, verkade finnas bra frisk plåt att fästa i med. (plåten framför den rostangripna verkade kärnfrisk, man såg verkligen hur kexet slutade precis där plåtskarven var, märkligt, olika rostskyddsbehandlingar från fabrik ?)
Det jobbigaste är framvagnsbalken, den sitter ju rätt jävligt till om den ska svetsas på plats, och verkade jävligt jobbig att få loss, dessutom tyckte besiktningssnubben att den ska bytas, jag frågade om den inte kunde svetsas och han sa typ "Mja, jag kan ju inte hindra dej att laga den, men då ska det vara bra gjort och tjock plåt, lita på att dom kommer att banka vid ombesiktningen."
Jag är så FRUKTANSVÄRT less på denna bilen nu, från att ha gått nästan problemfritt i typ två år så har den strulat helt kopiöst på sistonde.. jag vet inte ens om jag har lust att laga skiten i dagsläget.
Tyvärr är det ju svårt att hitta en lämplig bil att jobbpendla med för lämplig peng också, och ekonomin är i botten nu med barn på 1.5 år och en mammaledig sambo som tar garantidagar och snart går ut i arbetslöshet. (Enda trösten är väl att räntan på huslånet är så låg.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se