Kylare sönder, passar denna?! Avensis t22
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Toyota Avensis T22
- Årsmodell: 99
- PostOrt: örebro
Kylare sönder, passar denna?! Avensis t22
Hej. Min kylare har spruckit. Hittat en billig på skroten för 500. Suttit i en Avensis som gått ca 17k. Nu sitter det en större motor i den på skroten, alltså en 1AZ-FSE (facelift modellen). Jag har då en Avensis ifrån 99 med 1.8 7A-FE motorn. Är kylarna likadana eller passar den på skroten ej min? Uppskattar snabba svar då jag måste lösa detta imorgon!!!
Tack på förhand.
Tack på förhand.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Kylare sönder, passar denna?! Avensis t22
1AZ-FSE är väl tillochmed T25, eller har den suttit i T22 också? Är den från en T25 är det garanterat en annan modell, för den har ett helt annat motorrum.
-
Det är nog som du säger! Tror inte t22 fanns med den motorn. Googlade runt lite och hitta en kylare till bra pris. Nu är inte jag så kunnig om just detta område, tror du denna passar? Är det dålig kvalité, fel kylare eller något? Tänkte på det billiga priset.. Står att den ska passa!
http://m.bildelar24.com/1725250-aks-das ... torkylning
http://m.bildelar24.com/1725250-aks-das ... torkylning
-
Om denna inte passar, kan någon försöka hitta en Ny för under tusenlappen? Är gaska akut.. Är tacksam för all hjälp man kan få
Den kylaren jag länkade till, är den lika bra som original som sitter i och är den komplett? Kan inte ett skit om kylare..
Den kylaren jag länkade till, är den lika bra som original som sitter i och är den komplett? Kan inte ett skit om kylare..

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Det ser rätt så bekant ut på bilden. För den prisklassen kan nog ingen garantera nån kvalitet, så kör du.
Här är en annan jag hittade i samma prisklass: http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P152342.aspx
Här är en annan jag hittade i samma prisklass: http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P152342.aspx
-
Den verkar passa! Kör nog på den! Tycker du man bör byta nåt i samband med de? Lämnar ju in på verkstad så de byter ju kylaren, glykol o de..
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
1AZ-FSE fanns i T22, det var med Faceliften som aluminium motorerna kom
Gör man en artnr sökning på toyodiy så har alla motorvarianter samma kylare, dock skiljer artnr på pre-facelift och facelift.
Men det lär bara vara smådetaljer som skiljer kylen åt för dieselmotorn 1CD-FTV sitter i pre-facelift och facelift, och den har samma kyl som bensinvarianterna.

Gör man en artnr sökning på toyodiy så har alla motorvarianter samma kylare, dock skiljer artnr på pre-facelift och facelift.
Men det lär bara vara smådetaljer som skiljer kylen åt för dieselmotorn 1CD-FTV sitter i pre-facelift och facelift, och den har samma kyl som bensinvarianterna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Okej tack! Tror du den ifrån skruvat passar? Måtten är lika de flesta andra kylare jag sett och frågat om på några verkstäder. Dock står det inte om det är till för bil med/utan AC.PierreW skrev:1AZ-FSE fanns i T22, det var med Faceliften som aluminium motorerna kom![]()
Behöver man nå mer delar eller ingår de allt som behövs? Tänker på ifall de är nå plugg/lock/slang som bör bytas i samband. Hur ska man göra vid första uppstarten med ny kylare? Låta motorn stå en stund på tomgång eller? Toyota nämnde nåt om varmkörning..
http://www.skruvat.se/Kylare-motorkylning-P152342.aspx
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Har du fått fram det kylet via ditt regnr så ska det ju passa.
Om inget är trasigt så ska det ju bara vara att plocka över fläktar och eventuella givare, fylla på med samma sorts kylarvätska blandad 50/50 som förut och sen varmköra.
Jag brukar göra som så att jag fyller upp så mycket det går, sätter på locket och klämmer på slangarna så det slurkar iväg vätska i systemet, sen kör jag motorn med en tratt i kylet, alltså inget lock på, och fyller på efterhand det sjunker, sen när Termostaten öppnat och den inte vill svälja mer vätska så sätter man på locket och ser så man får tryck i systemet.
Sen kan man låta motorn kallna och kolla nivån i kylet igen, fyll på till det blir fullt igen.
Om inget är trasigt så ska det ju bara vara att plocka över fläktar och eventuella givare, fylla på med samma sorts kylarvätska blandad 50/50 som förut och sen varmköra.
Jag brukar göra som så att jag fyller upp så mycket det går, sätter på locket och klämmer på slangarna så det slurkar iväg vätska i systemet, sen kör jag motorn med en tratt i kylet, alltså inget lock på, och fyller på efterhand det sjunker, sen när Termostaten öppnat och den inte vill svälja mer vätska så sätter man på locket och ser så man får tryck i systemet.
Sen kan man låta motorn kallna och kolla nivån i kylet igen, fyll på till det blir fullt igen.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Okej! Tack för din grymma hjälp.. Ska lämna in det till AD bildelar så de bör ju ha koll på det.. men kan fråga när jag lämnar in bilen. Är det ok att köra till verkstaden med min nuvarande kylare tro? Ifall man drar på full värme i bilen och varvar så lite som möjligt..