
Co-halt st202
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 08 nov 2014, 16:43:02
- Bilmodell: ST 202/GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Landsbro
Co-halt st202
Tja!! som rubriken lyder så har jag problem med co halt. Var på besiktningen igår och fick tvåor på co´n både på tomgång och vid 2500... andra värden var bra. Körde diagnostik nyss men fann inga fel.. Vet att det ska funka med etanol men vill helst ha en lösning som håller en aning längre
Någon som har några bra idéer?? =)

- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Co-halt st202
En lösning som garanterat håller längre är om du byter motorolja och tändstift. Gärna oljefilter också.
Detta borde påverka co-halten framförallt
Detta borde påverka co-halten framförallt

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Co-halt st202
Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Men min spontana fråga är ju om bilen var ordentligt varmkörd ? dessa motorer ger usla värden innan katten är varm,
det räcker med att du sitter och väntar på din tur typ 10min för dne ska kallna, de flesta besiktningsmän vet om detta
och brukar varmköra bilen ifall värdena är dåliga, men ibland träffar man på nån planta som inte gör det.
Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?
Men min spontana fråga är ju om bilen var ordentligt varmkörd ? dessa motorer ger usla värden innan katten är varm,
det räcker med att du sitter och väntar på din tur typ 10min för dne ska kallna, de flesta besiktningsmän vet om detta
och brukar varmköra bilen ifall värdena är dåliga, men ibland träffar man på nån planta som inte gör det.
Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Co-halt st202
Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Missade att du har en st202 och det kan säkert vara som glenn säger att katalysatorn kallnat. På min st182 så hade jag besiktningstid i december och det var alltid att katten hann kallna innan det var dags för mätning av avgaserna. Varje gång så blev det 5-6 varv runt bilprovningens hus så jag känner igen varenda tegelsten som sitter i det där husets fyra väggar nu

Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Co-halt st202
Har haft några kärror med 3S-motorer och samtliga har fått åka runt efter bromsprovet för att värma katten annars har siffrorna spretat. Har inte spelat någon roll om det varit en gammal eller ny katt heller. Motorn verkar inte vara byggd för att torrgasa. Dom går fett utan belastning kan ju vara att det kyler katten.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Co-halt st202
Kolla också att motorn har rätt arbetstemperatur (termostat). Att tempgivaren till ECU:n är OK. Att det inte är något luftläckage före lambdasonden. Att luftfiltret inte är igentäppt. 

-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 08 nov 2014, 16:43:02
- Bilmodell: ST 202/GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Landsbro
Re: Co-halt st202
Olja planerade jag byta efter besiktningen faktiskt(tidigare bytt juni förra året)
Det där med att varma upp motorn ordentligt fick jag lära mig på föregående besiktning så hade bra med värme innan jag kom dit, bilen var igång även i väntan på besiktningsgubbarna. (Men vid kall kat blir det ju väl så att alla värden är usla??) i mitt fall var det bara för fett med bränsle =)

-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 08 nov 2014, 16:43:02
- Bilmodell: ST 202/GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Landsbro
Re: Co-halt st202
Tändstift var bytta förra året =) samt fördelarlock och övriga tändkomponenter =)Fnys skrev:Ja, men också bränsleblandningen och det var därför jag skrev att han skulle byta motorolja också.Glenn skrev:Motoroljan brukar mest påverka HC, inte CO.
Dock skulle jag ändå, innan nästa besiktning byta tändstift och inte bara chansa på att varmköra katten. Kolla även så gasspjället är rent och att det stänger helt samt kontrollera att bilen inte drar tjuvluft
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör 08 nov 2014, 16:43:02
- Bilmodell: ST 202/GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Landsbro
Re: Co-halt st202
Hur var övriga värden ? du skrev att dom är bra, betyder det att dom var inom gränsvärdena eller var dom mycket lägre som dom ska vara ?[/quote]
Ja dom är inom gränsvärden. Själva COn står på 0.5(0.3 på både tomgång och vid varvning
Ja dom är inom gränsvärden. Själva COn står på 0.5(0.3 på både tomgång och vid varvning
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör 02 maj 2015, 11:17:17
- Bilmodell: Prius.
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Sollentuna
Re: Co-halt st202
På den här sidan kan man få reda på vad som orsakar fel på avgasvärderna.
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola