Effektökning
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: sön 06 maj 2012, 19:32:36
- Bilmodell: Mr2. GenII
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Eksjö
Effektökning
Jag köpte mej en mr2:a -94 sent förra hösten. Kände att den kunde behöva lite mer klös i motorn.
Har införskaffat mej extraktorgrenrör. Men utöver det, vad kan jag mer göra med bilen för att få ut lite mer effekt?
Villkoren är - inte för dyrt och någorlunda lätt/smidigt att fixa själv.
Undrar även vad man skall hålla koll efter för problem som är klassiska för mr2:an generellt?
Alla tips å råd är välkomna !
Har införskaffat mej extraktorgrenrör. Men utöver det, vad kan jag mer göra med bilen för att få ut lite mer effekt?
Villkoren är - inte för dyrt och någorlunda lätt/smidigt att fixa själv.
Undrar även vad man skall hålla koll efter för problem som är klassiska för mr2:an generellt?
Alla tips å råd är välkomna !
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Effekt ökning
Det sista du skall lägga pengarna på är ett extraktorgrenrör, speciellt såhär tidigt i dina planer på en ökning av effekt.
Originalet flödar bra och står pall för en väldigt stor ökning i effekt.
Stor risk för sprickbildning på de flesta billigare eftermarknadsgrenrören, med följd till mera jobb och pengar i sjön.
Börja med att kolla läget på hur din motor mår idag och gå därifrån.
Börja med att plocka bort den primära katalysatorn då den stryper oerhört mycket och skaffa dig en eftermarknadsdownpipe.
Anton
Originalet flödar bra och står pall för en väldigt stor ökning i effekt.
Stor risk för sprickbildning på de flesta billigare eftermarknadsgrenrören, med följd till mera jobb och pengar i sjön.
Börja med att kolla läget på hur din motor mår idag och gå därifrån.
Börja med att plocka bort den primära katalysatorn då den stryper oerhört mycket och skaffa dig en eftermarknadsdownpipe.
Anton
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: sön 06 maj 2012, 19:32:36
- Bilmodell: Mr2. GenII
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Eksjö
Re: Effekt ökning
Jag köpte ett grenrör ifrån mrtuning, Vet inte kvalliten på den än dock.
Men vad är det för pris på downpipe?
Men vad är det för pris på downpipe?
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Effekt ökning
Är det en mr2 med turbo?
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: sön 06 maj 2012, 19:32:36
- Bilmodell: Mr2. GenII
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Eksjö
Re: Effekt ökning
Utan turbo
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Effekt ökning
Nu är jag ingen expert men på en icke turbo så brukar väl ett extraktorrör göra skillnad?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Effekt ökning
Då är ju det effektivaste sättet att just skaffa turbo, vanligen via motorbyte då.
Annars blir det ju "klassiskt" sugmotortrim som blir ganska dyrt per hästkraft.
Annars blir det ju "klassiskt" sugmotortrim som blir ganska dyrt per hästkraft.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Effekt ökning
Det är väl mest turbomotorerna där original grenrör är att föredra
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Effekt ökning
Oj då var det plötsligt andra spelregler 
Ja satsa på annat avgassystem, därefter hade jag varit nöjd.
Väldigt fina bilar så jag tycker att du bör satsa på väghållning hellre..
Anton

Ja satsa på annat avgassystem, därefter hade jag varit nöjd.
Väldigt fina bilar så jag tycker att du bör satsa på väghållning hellre..
Anton
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: sön 06 maj 2012, 19:32:36
- Bilmodell: Mr2. GenII
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Eksjö
Re: Effekt ökning
Okey, tackar! Satsar på nya rör, sitter även ett öppet luftfilter. Så lite skillnad blir de nog.
Tycker att väghållningen är rätt så bra, även att jag satt på 18" lågprofil.
Tycker att väghållningen är rätt så bra, även att jag satt på 18" lågprofil.