Hej,
För en månad sen så började min abs-lampa på min corolla 97 att lysa. Jag tog bilen till Toyota och de sade att abs-givare höger fram behövde bytas. Jag har kollat på nätet efter en begagnad men det verkar inte hitta några, ofta när jag skriver "abs givare" så kommer det upp "abs sensor" eller "relä" men det är väl olika saker? Verkar vara enormt svårt att hitta en givare. Finns det något artikelnummer kanske som givaren har?
Abs-problem Toyota Corolla
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Täby
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Abs-problem Toyota Corolla
Kolla med dina närmaste skrotar, Corollorna är ju inte direkt ovanliga. Min erfarenhet av abs givare/sensorer är dock att de är svåra att få loss hela. (Men det har nog varit på andra bilmärken)
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Dom är inte speciellt dyra nya heller, särskilt inte om man letar utomlands, kolla på Ebay tillexempel, men håll dig till säljare inom EU för att minska risken för dyr tull eller piratprodukter. Har du ett artikelnummer kan du i princip söka på det rakt av.
Sensor och givare är samma sak på olika språk. Relä är nåt annat.
Vet inte exakt hur dom är monterade på en 97 års Corolla, men ofta är bästa lösningen för att få ut den gamla att bryta av den och sen knacka ut den med ett dorn, eller, om inte det heller funkar, att borra ut den. Att få ut en begagnad givare hel kan man glömma, särskilt på en så gammal bil om den har suttit där sen den var ny (trots allt nästan 20 år).
Lycka till!
Sensor och givare är samma sak på olika språk. Relä är nåt annat.
Vet inte exakt hur dom är monterade på en 97 års Corolla, men ofta är bästa lösningen för att få ut den gamla att bryta av den och sen knacka ut den med ett dorn, eller, om inte det heller funkar, att borra ut den. Att få ut en begagnad givare hel kan man glömma, särskilt på en så gammal bil om den har suttit där sen den var ny (trots allt nästan 20 år).
Lycka till!
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Ja, att få ur dom hela brukar vara omöjligt, vanligen pajar dom just pga att hålet dom sitter i rostar så mycket att givarnen "knäcks" av trycket..
Leta rätt på artikelnumret och sök på ebay, du kan troligen få en piratgivare för några hundralappar.
Toyotas priser brukar vara riktigt horribla
Leta rätt på artikelnumret och sök på ebay, du kan troligen få en piratgivare för några hundralappar.
Toyotas priser brukar vara riktigt horribla

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se