Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Det stämmer självklart att jag kan hämta matning från belysningen i taket, känner bara att jag helst skulle vilja hitta ström närmre. Får nog ta reda på kabelfärgen i taket för att hämta belysningens ström i säkringsboxen! Tyvärr måste jag riva kåporna i taket för att se kabeln, man såg inte den via lamphuset.
Aja, nu jobbar jag på vår andrabil, en E120 kombi! Troligen hör den till en av världens bäst byggda ”slitvargar” 🧐
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620
En liten inflik på vår andrabil, som sagt så håller jag på med bromsbyte där.
Otroligt irriterande då det visar sig att just min bil, tillverkad i Japan feb -02 har akebono-bromsar som användes fram till feb -02. Alla E120 som är tillverkade i japan efter feb -02 har ”nyare” akebono-bromsar.
Alltså har alla E120 (i Sverige: 2002-2008) tillverkade i Japan samma bromsar förutom de första som gjordes under Jan och Feb -02!
Fick nämligen både fel belägg och fel monteringssatser, min E120 har samma bromsar som Japantillverkade E110. Så nu har jag fått E110 prylar som passar perfekt!
Tyvärr så körde det ihop sig igen när den ena flytande pinnen i bromsokshållaren hade kärvat fast, gick inte att få loss på något sätt. Varken värme, kyla, 556 med startgas eller våld löste problemet. nu är en beggad bromsokshållare beställd! Väntar ivrigt!
Här kommer lite bilder:
Rostigt men det är den sidan som inte är slut!
787CA918-5AF8-45F5-8DF7-63DC78076216.jpeg (814.66 KiB) Visad 9370 gånger
Allt är nu demonterat efter lite om och men!
F1217390-F9B4-4DD5-9DBC-CE8E61DAEA13.jpeg (768.15 KiB) Visad 9370 gånger
Inre belägget är nästan slut!
F4A4203A-3ACD-44CD-AC87-0D9186AB423D.jpeg (764.87 KiB) Visad 9370 gånger
Andra sidan var värst, skrikaren var bortrostad så har kört tills det ena belägget blivit obefintligt!
35BCD111-1907-4B3B-AB30-F602FF57817B.jpeg (877.56 KiB) Visad 9370 gånger
Ena sidan klar, oket skall på!
817020A0-D765-4ED3-A046-F595ECFC52DC.jpeg (1013.95 KiB) Visad 9370 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620
Nu är passagerar sidan helt klar, det var denna sida som belägget var helt borta på! Förarsidan som hade fungerande broms var värst, där väntar jag på en ny bromsokshållare med ickekärvande pinnar!
D1608DAE-B61C-4645-A451-6E8F3FD7E0A7.jpeg (659.65 KiB) Visad 9367 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620
Bilprovningen skiter i hur skivorna ser ut, bara dom tar tillräckligt och jämt
Körde igenom min gamla saab med riktigt risiga skivor fram, men bytte dom på eget bevåg innan vi skulle åka till holland, ville gärna ha bra bromsar på en såpass lång resa (inklusive autobahn dessutom)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Glenn skrev:Bilprovningen skiter i hur skivorna ser ut, bara dom tar tillräckligt och jämt
Körde igenom min gamla saab med riktigt risiga skivor fram, men bytte dom på eget bevåg innan vi skulle åka till holland, ville gärna ha bra bromsar på en såpass lång resa (inklusive autobahn dessutom)
Förr upplevde jag att bilprovningen påpekade att det var dags att se över bromsarna, men kunskapen och intresset har väll svalnat! Håller med, långtripp är alltid trevligt med fräscha bromsar och ny olja!
Senast redigerad av Overboost den ons 13 dec 2017, 11:01:24, redigerad totalt 1 gånger.
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620
Overboost skrev: ↑mån 11 dec 2017, 20:11:56
Det stämmer självklart att jag kan hämta matning från belysningen i taket, känner bara att jag helst skulle vilja hitta ström närmre. Får nog ta reda på kabelfärgen i taket för att hämta belysningens ström i säkringsboxen! Tyvärr måste jag riva kåporna i taket för att se kabeln, man såg inte den via lamphuset.
Aja, nu jobbar jag på vår andrabil, en E120 kombi! Troligen hör den till en av världens bäst byggda ”slitvargar” 🧐
Det var såklart det jag menade, hade inte tänkt att du skulle dra kabeln uppifrån taket, det känns lite onödigt påkostat, dessutom vore väl det allra bästa att ta strömmen före säkringsboxen och sätta en egen säkring till låset.