Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hur besvärligt är det att byta bromsröret till vänster bak (eller båda för den delen), jag fick nedslag på rost precis i böjen innan bromsslangen vid vänster bakhjul. Känns som ett hyfsat utsatt ställe, och min tanke är att jag byter på båda sidor om jag ändå har bilen uppe.
Jag ska krypa ut och kika, men jag tänkte jag kunde fråga ifall någon gjort jobbet nyligen och vet hur illa de sitter. Har bytt på en del bilar (SAAB?) där de satt riktigt jobbigt till över bensintank osv, men jag håller tummen för att detta ska vara smidigare.
MVH
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Bilprovningen brukar vara extremt noga med det andra röret om dom ser att det ena är bytt, då dom ju inser att dom är gjorda av samma material och har utsatts för samma saker, och därför gärna underkänna det andra oavsett, därför byter jag alltid båda.
Har aldrig gjort det på avensis dock, däremot gjorde jag det på Aeron i somras
En bra sak att tänka på är ju att det inte finns några regler som säger att röret måste gå samma väg, man kan förenkla dragningen lite om dt underlättar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Minns faktiskt inte om det var en Saab 9000 eller 9-3 (NG), tror det var 9000 och att den gick över bränsletanken.
Jag ska ut idag och kika hur mycket det verkar vara att demontera, tanken är att jag ska låna ett garage nästa helg så jag kan skruva inomhus.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Dom går över tanken på 9-5 också, men inte lika jävligt, jag lyckades peta in dom i hållarna på kombin iaf så dom blev korrekt dragna där, på sedanen så gick hållarna i bitar så det blev alternativ montering.
Men som sagt, går rören dumt så finns det inget som hindrar att man drar dom en annan väg, dock får man fästa upp dom bra och se till att dom inte är lägsta punkten (vet inte om det är ett lagkrav men besiktningen kan gnälla på det iaf, och det är dumt för ens egen säkerhet framförallt.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Glenn skrev: ↑tis 15 jan 2019, 00:14:02
Dom går över tanken på 9-5 också, men inte lika jävligt, jag lyckades peta in dom i hållarna på kombin iaf så dom blev korrekt dragna där, på sedanen så gick hållarna i bitar så det blev alternativ montering.
Men som sagt, går rören dumt så finns det inget som hindrar att man drar dom en annan väg, dock får man fästa upp dom bra och se till att dom inte är lägsta punkten (vet inte om det är ett lagkrav men besiktningen kan gnälla på det iaf, och det är dumt för ens egen säkerhet framförallt.)
Bytte på min systers 9-5 Aero -06 förr-förra veckan (även bytt på den tiden jag ägt Saabar). Givetvis brast de som går över tanken under körning. I övrigt var rören okej så bilprovningen såg ju aldrig hur bedrövliga dessa var.
Undantaget en del fyrhjulsdrivna Toyota modeller så har jag aldrig behövt riva tanken för att komma åt bromsrör på Toyota/Lexus bilar.
Sedan finns ju givetvis en *viss* spelmån vad gäller att omlokalisera rördragningar. Men jag har under åren sett en hel del galna dragningar som påverkar bromsarna.
Vänster bak, dåligt bromsrör
Rördragning synlig hela vägen på vänster sida, på höger sida går den framför bränsletanken bakom en skyddplåt ovanför avgassystemet.
Fram till reducerventil(?) i nederkanten av torpedväggen.
PSX_20190121_221637.jpeg (50.32 KiB) Visad 6420 gånger
PSX_20190121_221610.jpeg (30.7 KiB) Visad 6420 gånger
PSX_20190121_221550.jpeg (37.63 KiB) Visad 6420 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88