Hej
Jag har bytt kamrem och spännrulle på min Corolla från 1998. Motorn är 4AFE. Gör det om hålet i kamdrevet inte ligger exakt på märket? Det känns som jag borde flytta drevet 1/10 mm bakåt, men det är bara jag som får den känslan. Det kan vara rakt också. Jag har mätt med en stålpinne och jag tycker det ser rakt ut.Se bild för att förstå.
När jag ska dra vevaxeln runt två varv, ska jag spänna spännrullen nåt alls eller ska den sitta i lösaste läget?
Exakt?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Exakt?
- Bilagor
-
- 20200927_003709.jpg (354.78 KiB) Visad 3303 gånger
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Exakt?
Jag har aldrig bytt på en sådan.
Men du ska inte vrida en motor med slak kamrem.
Spänn remmen och kolla igen. Vrid veven två varv försiktigt också och kolla igen.
Eftersom det ser ut att vara ett stumt kamdrev, kan du ju bara flytta hela kuggar åt endera hållet.
Då får du välja den som passar bäst, helt enkelt.
Är dreven justerbara, kan det vara en annan femma.
Volvo t.e.x har drev man lossar från kamaxlarna innan man spänner remmen och sedan låser bara för att det ska bli exakt sync.
Men då är själva kamaxlarna och vev låsta exakt med ett verktyg.
Så verkar inte fallet vara här.
Men du ska inte vrida en motor med slak kamrem.
Spänn remmen och kolla igen. Vrid veven två varv försiktigt också och kolla igen.
Eftersom det ser ut att vara ett stumt kamdrev, kan du ju bara flytta hela kuggar åt endera hållet.
Då får du välja den som passar bäst, helt enkelt.
Är dreven justerbara, kan det vara en annan femma.
Volvo t.e.x har drev man lossar från kamaxlarna innan man spänner remmen och sedan låser bara för att det ska bli exakt sync.
Men då är själva kamaxlarna och vev låsta exakt med ett verktyg.
Så verkar inte fallet vara här.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Exakt?
Jag hade inte reagerat på det där, det ser korrekt ut tycker jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se