Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nizzehult skrev: ↑lör 10 aug 2024, 17:46:43
Blårök kan bero på många orsaker men främst slitna ventiltätningar. Byttes dessa på samtliga ventiler? Dom går liksom inte att montera fel.
Men blåröken fanns kanske där redan innan detta hände? Drog den olja?
Den blårökte vid köp, men slutade när jag bytte ventilkåpspackningen och packningar till tändstiften som sitter i ventilkåpan och har inte gjort sen dess, har inte blårökt heller när jag satte ihop motorn och körde cirka 15 mil allt som allt innan jag petade runt servo pumpen och vakumslangar.
Har tyvärr varit lite dum och bytt endast på 4ans cylinder, resten har jag helt ärligt inte rört då ventilerna såg väldigt fina ut utan pålagringar, så där var man kanske dum, men den borde ha ändå blårykt från start väl om något var fel på de övriga och inte börjat sisådär 15 mil senare?
Ska prova med byte av PVC ventilen och hoppas på det bästa, öppna motorn igen känns lite sisådär, men ventiltätningar bör gå byta ut bara med lyft av ventilkåpan och kamaxlar.
Blårök kommer från avgaser som blandats med olja men rent teoretiskt skulle även avgasreningens virrvarr av slangar och ventiler också kunna skicka in olja i grenröret under vissa förutsättningar. Ett dåligt ventilerat vevhus kan också göra det. En taskig ventilkåpspackning eller tändstiftspackning borde däremot inte kunna påverka detta.
Hur är vevhuskompet när du startar motorn med oljepåfyllningslocket borta?
Nizzehult skrev: ↑lör 10 aug 2024, 20:34:53
Blårök kommer från avgaser som blandats med olja men rent teoretiskt skulle även avgasreningens virrvarr av slangar och ventiler också kunna skicka in olja i grenröret under vissa förutsättningar. Ett dåligt ventilerat vevhus kan också göra det. En taskig ventilkåpspackning eller tändstiftspackning borde däremot inte kunna påverka detta.
Hur är vevhuskompet när du startar motorn med oljepåfyllningslocket borta?
Tyvärr så är det övertryck och den blåser ur locket, så är nog kolvringar som är slut, jävligt surt att behöva riva allt igen och lite till, speciellt nu när det gick åt även en del olja då det blev två oljebyte.. Fattar bara inte varför den blårykte inte efter ihopsättnint eller alls innan.
Aja, får se hur det blir med denna, synd för den är annars välbehållen, men börjar tappa orken då tiden räcker inte har en släpvagn som måste också göras i ordning innan hösten..
Nja, det ska vara övertryck där. Men inte så mycket att det kommer en oljedimma.
Jag hade en Corolla med 7A-FE motor som hade kokat rejält. Där hade kolvringarna tagit stryk och det såg man också på en kompaprov. I ditt fall har du bra kompa så jag tror inte det är kolvringarna.
Nizzehult skrev: ↑sön 11 aug 2024, 14:02:12
Nja, det ska vara övertryck där. Men inte så mycket att det kommer en oljedimma.
Jag hade en Corolla med 7A-FE motor som hade kokat rejält. Där hade kolvringarna tagit stryk och det såg man också på en kompaprov. I ditt fall har du bra kompa så jag tror inte det är kolvringarna.
Det är övertryck så att det kommer lite olja när man lyfter av oljepåfyllningslocket, skvätter lite.
Den har jämn komp nu över samtliga cylindrar, men landar endast på 125 psi vid varmmotor med gasen i botten, ska nog vara bra mycket mer än så?
Ja det stämmer. Den ska ligga på min 142 psi, normalt 191 psi. Psi förresten, jag har alltid läst av och mätt kompression i kg/cm2.
Men hur menar du "gasen i botten"? Jag har alltid mätt kompressionen när man kör på startmotorn och då har alla stift varit ute och endast den cylinder man mäter är pluggad (med mätaren). Gasen rörs ej och man kör på starten tills mätarens nål blivit stabil och stannat, oftast 15-20 sek.
Ja det ligger iofs en viss logik i det men som du nämner: det brukar inte göra någon direkt skillnad i utslag om man har gasspjället öppet eller inte.
Har den kokat någon gång? Den 7A-FE där jag hade taskig komp (7-8kg, ska vara 10-13) hade råkat ut för det och då tar nog härdningen i kolvringarna stryk.