med manuell integrerad handbroms. Bilen har gått ca: 12400 mil och har nednötta bromsbelägg på båda bakre hjul. Bilen är inte min utan min dotters.
Bilen är en firmabil som varit lisad från dag ett och har då servats enligt service intervall. Dom fick ett service förslag från deras verkstad på 15250:-
Där dom då inräknat bromsok + skivor + belägg vilket jag också inser är det som måste bytas. Eftersom den ingått i ett serviceintervall så är / borde vara bromsoljan bytt var 3000 mil. Jag har repad mina bilar under dom senaste 45 åren och har då stött på alla varianter av bromssystem.
Jag vet att byte av olja i bromssystemet är viktigt för att få livslängd i kärvande bromskolvar. Jag har däremot varit dålig på att byta i dom bakre hjulen men jag aldrig bytt bromsok bak på ex. en opel som gått 42000 mil och en Toyota Corolla 33000 mil därför att dessa INTE har en integrerad
handbroms. Dottern hade tidigare en Nissan Primera från 2000 med exakt samma system som Aurisen dvs. en integrerad handbroms.
Min teori är att bilar med system som har integrerad handbroms är orsaken som kärvar i bromssystemet och inte kolven som styrs av oljan.
Det betyder att jag vill påstå att om du byter olja varje dag så kommer ändå bromsen att kärva på grund av den integrerade handbromsen som
inte påverkas av några oljebyten.
Integreringen består av någon form av mikrometer skruv som påverkar kolvens läge.
Jag har då en ett par frågor:
1) Har någon försökt att köpa/renovera mikrometerskruven för handbromsen.
2) Nya bromsok finns ju i två former Nya (budget) som är gjorda av aluminium ca
Frågan är om någon sett skillnad/nackdel med aluminium ok (budget)
Bilden som jag skickar men är på sprängskiss av ett bromsok bak är på en Nissan Primera men principen är samma som Toyota Auris.
Jag vill påstå att orsak till problem med bakre bromsok är p.g.a deras integrerade handbroms.
Hoppa att någon sett dessa problem.
download/file.php?mode=view&id=5477