Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Dale »

Speedo skrev:
Dale skrev:Jo, min Avensis är engelsk å de står Bosch på bromsarna och Made in espana eller nått under huven på en del saker så de verkar vara ihopplock. Inte Japan där inte. :-(
Ok, jag skall ta en titt jag också. Är det nån grej under huven du vet på rak arm som skiljer (där du hade bosch/espana)?
Har inte sett någon Japanbyggd Avensis så jag vet inte. Skulle tro att allt på dom Japanbyggda är Japanskt så då borde ju allt som de står nått annat på vara olika.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Jonex »

Speedo skrev:
PierreW skrev:Blanda inte japanska Carinor med engelska. Det är mycket Bosch grejer på engelsmännen och Denso på japanerna, olika verkstadsböcker beroende på land osv.
Lät lite intressant det där... Nån generell skillnad i hållbarhet/kvalitet? Är det samma sak med nån annan Toyota modell, dvs att det finns engelsk och japansktillverkade varianter?
Japanarna håller bättre, engelsmän kan inte bygga moderna bilar, kolla bara på engelska Ford med alla dess slarvfel.
Rent generellt så håller Japanbyggd Carina E bättre, dom är ihopsatta bättre/noggrannare enligt en Toyota verkstad som haft båda sorter inne på service.

Jag hade en engelsk byggd Carina E och blev tvungen att byta drivknut, det var ingen lek att få fram rätt drivknut, för det fanns 4 sorter, 2 tidiga och 2 sena japan/engelsk. Det skiljer på splinsen på drivknutarna så jag tänka mig att det skiljer även på splinsen på lådan.
Toyota hade naturligtvis rätt drivknut men den såldes komplett med axel för det tredubbla priset mot vad knuten kostade på Mekonomen.

Slutsats : Se upp med att blanda ihop dom, se till att chassinummret börjar på SB1 när du ska jaga reda på en motor.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:
Speedo skrev:
Dale skrev:Jo, min Avensis är engelsk å de står Bosch på bromsarna och Made in espana eller nått under huven på en del saker så de verkar vara ihopplock. Inte Japan där inte. :-(
Ok, jag skall ta en titt jag också. Är det nån grej under huven du vet på rak arm som skiljer (där du hade bosch/espana)?
Har inte sett någon Japanbyggd Avensis så jag vet inte. Skulle tro att allt på dom Japanbyggda är Japanskt så då borde ju allt som de står nått annat på vara olika.
Alla Avensis som är sålda nya i Sverige och troligtvis övriga europa oxå är tillverkade i England tyvärr. :shock:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ny på sidan, ny bil, nya problem...

Inlägg av Speedo »

Så det blir att dra till Japan då nästa gång man skall byta upp sig 8-)
Skriv svar