Har en Avensis Kombi årsmodell 09 (automat) som helt plötsligt är stendöd. Satte mig i bilen igår och försökte starta bilen, men startknappen började blinka och det "tickade till" ett par gånger. Samtidigt stod det något i stil med "Handbrake malfunktion" samt att jag skulle kolla en bokstavskombination på 3 bokstäver (hann dock inte läsa vilka de var, men det var typ MCR eller nåt sånt). Efter detta går det inte att starta bilen. Bromsen sitter som fastkilad, växelspaken har gått i låst läge (man får trycka på knappen ovanför för att låsa upp den) och startknappen lyser inte överhuvudtaget. Det går alltså inte ens att ställa startknappen i "radioläge". Bilen är stendöd, helt enkelt. Bilen fungerade utan problem i förrgår, inga felmeddelanden eller andra indikationer på att något var fel. Har kollat handboken men hittar inga felmeddelanden som motsvarar mitt problem.
Frugan nämnde dock att hon kört den tidigare i veckan och att den då "skakat, lite grand som om man körde på kullersten" fast hon körde på motorväg, har inte en aning om detta har med något att göra överhuvudtaget dock

Någon som vet vad det kan vara för fel på bilen?
Toyota Avensis Kombi 2.0 CVT Premium -09
/Ghillie