Bilen dör utan gaspådrag | Toyota Corolla 1.6 XLi -95~

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hillar
Årsmodell: 0

Bilen dör utan gaspådrag | Toyota Corolla 1.6 XLi -95~

Inlägg av Hillar »

Tjenare!

Har en Toyota Corolla 1.6 XLi -95~ som idag har börjat strula. :cry: Den dör om jag inte konstant ger bra med gas. Dvs obefintlig tomgång. Startar jag bilen och smyger ner gasen kan den stå o puttra någon minut men dör oftast. Släpper jag gasen hastigt frikopplad dör den garanterat. Så att köra i korsningar och i lågt varvtal gör att bilen dör.

Min tanke är tomgångsmotorn (finns det på en sådan här bil ens och var sitter den?) eller bränsefilter?

Någon som haft liknande problem och isf hur löste ni det?
Extremt tacksam för svar!

Mvh Hillar :?:
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Bilen dör utan gaspådrag | Toyota Corolla 1.6 XLi -95~

Inlägg av cheetah1 »

Jag skulle gissa på igengeggad tomgångsventil. Vet inte exakt hur det ser ut på din bil, men jag hade en Camry V6 -88 med samma problem, och där löste det sig med en rejäl rengöring. Satt en massa sot från EGR-ventilen.
Hillar

Inlägg av Hillar »

Tack för snabbt svar!
Någon idé vart jag finner ventilen?
Antar att den sitter tillsammans med tomgångsmotorn och att man får plocka isär den?

Mvh
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Den sitter under spjällhuset, lättast är att ta loss alltihopa och sen lossa tomgångsmotorn.
Rör absolut inte spjällägesgivaren bara ;)

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Hillar

Re: Bilen dör utan gaspådrag | Toyota Corolla 1.6 XLi -93

Inlägg av Hillar »

PierreW skrev:Den sitter under spjällhuset, lättast är att ta loss alltihopa och sen lossa tomgångsmotorn.
Rör absolut inte spjällägesgivaren bara ;)

Bild

Jag kan ta bort allt utan att ändra givaren? Det går inte märka upp den isf om man tvingas röra givaren?
Jag hittar detta på andra japanska bilar (typ 4G93 motor), tror ni det sitter på ungefär samma ställe på 4A-FE?

Min dator valde att inte visa bilden när jag skrev det ovan. Tack! Ska testa o hoppas det hjälper.
Hillar

Inlägg av Hillar »

Bild

Som ni ser så är det tokrent där. Dock går det bara öppna spjället åt ett håll (det som man kan öppna det mycket åt). Ska man inte kunna öppna det lite åt det andra hållet också? Det fjädrar dock tillbaka bra så magneterna inne i den motorn måste ju vara bra (andra felet jag trodde att det var).

Jag öppnade osv o såg att det var rent. Monterade tillbaka och sedan startade jag motorn för att bara göra det. Då gick den på bra tomgång i ca 2-3 min o sedan bara dog den. Sedan var det återigen samma fel.

Några andra idéer?
Hillar

Inlägg av Hillar »

Efter att ha kollat spjället och sedan ansett att det ändå såg rent ut, knappt inga beläggningar alls så tvekade jag att skruva ner hela huset. Jag kollade vakumslangar osv också då den faktiskt gått på tomgång ett par minuter varje gång efter jag öppnat upp och härjat. Såg okej ut det också. Lossade på klämmor, rengjorde o satte tillbaka dem igen.

Jag misstänkte då nått helt annat. Tanken slog mig att det inte kyler ordentligt för spjället påverkas väl av värme osv också?
Så jag bytte kylarvätska (tömde gammal o hällde i ny. Bytte dock inte färg på den.) i systemet o körde sedan en bra sväng.
Nu är tomgången stabil igen. När jag kom hem efter en halvtimmes tur så låg den på 900 r/min. Kanske fortfarande lite lågt men bilen dör inte.
Nu ska jag låta bilen stå ett par timmar för att gå ut o se hur den reagerar när den blir kall igen.

Kan det varit så enkelt att felet legat i att den inte blivit nog kyld?

Kan påpeka att bilen inte är min till vardags. :oops:
Skriv svar