Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?
Jag pratade även med toyota-killen om inte lamporna borde tända när nyckeln är vriden till tändningsläge. Han vågade inte svära på det på rak arm men i de allra flesta fall så är det så sa han. De skulle dock garanterat börja lysa om jag började gnugga startmotorn. För mig händer ingenting med lyktorna fastän startmotorn drar upp varvet till omkring 600 rpm på mätaren. Huvudsäkringen till startmotor och strålkastare är hel och relät tycks även vara det, men inget ljus. När jag studerar elschemat (neden) så tycker jag dock att strålkastarna borde lysa när tändningen är på. Motorn borde väl inte behöva vara igång? Har jag fel?
- Bilagor
-
- Elschema strålkastare Toyota Carina E 2,0 Gli -92.jpg (143.41 KiB) Visad 1810 gånger
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?
Jag står fast vid min åsikt angående att ljuset är styrt av generatorns laddström, alltså reläet som tänder ljuset får sin signalström från laddlampan som slocknar i instrumentet när motorn startat och generatorn börjat ladda. Så jag tycker inte du skall hänga upp dig på det, och sen undrar jag om det verkligen rätt el-schema du bläddrat upp där, finns nämligen 2 olika i boken ett för DRL (dayrunning lights) och ett utan.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?
Tack för intressant svar.PierreW skrev:Jag står fast vid min åsikt angående att ljuset är styrt av generatorns laddström, alltså reläet som tänder ljuset får sin signalström från laddlampan som slocknar i instrumentet när motorn startat och generatorn börjat ladda. Så jag tycker inte du skall hänga upp dig på det, och sen undrar jag om det verkligen rätt el-schema du bläddrat upp där, finns nämligen 2 olika i boken ett för DRL (dayrunning lights) och ett utan.
I min bok (Haynes) finns bara ett schema. Är det därför jag sitter här som en idiot? Tittar jag månne på fel schema?
Några kloka ord angående frågorna i inlägget längst ned på förra sidan?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Ingen gnista o inga lyktor men i övrigt så fungerar all el?
Egentligen finns det 3 olika elscheman, skiljer mellan Japan och Englands tillverkade bilar oxå. Din är en 92a, rätt? Då skall den vara tillverkad i japan, från och med 94 eller 95 så började man tillverka Carina E för europa i England.G-man skrev:Tack för intressant svar.PierreW skrev:Jag står fast vid min åsikt angående att ljuset är styrt av generatorns laddström, alltså reläet som tänder ljuset får sin signalström från laddlampan som slocknar i instrumentet när motorn startat och generatorn börjat ladda. Så jag tycker inte du skall hänga upp dig på det, och sen undrar jag om det verkligen rätt el-schema du bläddrat upp där, finns nämligen 2 olika i boken ett för DRL (dayrunning lights) och ett utan.
I min bok (Haynes) finns bara ett schema. Är det därför jag sitter här som en idiot? Tittar jag månne på fel schema?
Några kloka ord angående frågorna i inlägget längst ned på förra sidan?
Jag hade försökt få tag i en fördelare att testa med då de är en av få saker som strular med bilmodellen, har dock varit nån enstaka med kabelbrott vid torpeden, iomed att din bil har stått stilla ett bra tag så kan stillastående fuktig luft ställa till med mycket problem.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?