Någon som dragit intagningskabeln till kupevärmen på en Avensis 2,0 -05?
Jag har kikat lite och det verkar väldigt trångt att komma åt. Några tips och bilder?
Var dra intagskabel till kupevärmare avensis -05
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Var dra intagskabel till kupevärmare avensis -05
TRÅNGT ?mattish skrev:Någon som dragit intagningskabeln till kupevärmen på en Avensis 2,0 -05?
Jag har kikat lite och det verkar väldigt trångt att komma åt. Några tips och bilder?

Till vänster i motorrummet framifrån sett, alltså bilens högersida så finns en gummi grej eller hur man skall förklara där kabelhärvan till ECUn går in i torpedväggen. I detta gummi finns 1 utstickande bit som går att klippa av just för detta ändamål och då får man ett hål in i kupén genom gummit

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Fabia TDI
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: VINsLÖV
Kanon! Det var det jag behövde höra så jag vågar det på migPierreW skrev:TRÅNGT ?mattish skrev:Någon som dragit intagningskabeln till kupevärmen på en Avensis 2,0 -05?
Jag har kikat lite och det verkar väldigt trångt att komma åt. Några tips och bilder?De är ju en av de Toyotor med mest plats, personligt rekord komplett motorvärmare med kupéuttag monterat och provat på 20min
![]()
Till vänster i motorrummet framifrån sett, alltså bilens högersida så finns en gummi grej eller hur man skall förklara där kabelhärvan till ECUn går in i torpedväggen. I detta gummi finns 1 utstickande bit som går att klippa av just för detta ändamål och då får man ett hål in i kupén genom gummitDär trycker man sedan lite halvt försiktigt men ändå ganska bestämt in kabeln lite snett neråt vänster framifrån sett (rätt ände nu
), Mycket silikonspray i gummit på torpeden hjälper till så de går lättare.

När jag satte motorvärmaren satte jag intaget på högersida av fronten. Hoppas att kablarna räcker ändå (se bild).
- Bilagor
-
- 1111.JPG (68.96 KiB) Visad 4505 gånger
- KelMer
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Det ska det göra, mitt uttag sitter på samma ställemattish skrev:Kanon! Det var det jag behövde höra så jag vågar det på migPierreW skrev:TRÅNGT ?mattish skrev:Någon som dragit intagningskabeln till kupevärmen på en Avensis 2,0 -05?
Jag har kikat lite och det verkar väldigt trångt att komma åt. Några tips och bilder?De är ju en av de Toyotor med mest plats, personligt rekord komplett motorvärmare med kupéuttag monterat och provat på 20min
![]()
Till vänster i motorrummet framifrån sett, alltså bilens högersida så finns en gummi grej eller hur man skall förklara där kabelhärvan till ECUn går in i torpedväggen. I detta gummi finns 1 utstickande bit som går att klippa av just för detta ändamål och då får man ett hål in i kupén genom gummitDär trycker man sedan lite halvt försiktigt men ändå ganska bestämt in kabeln lite snett neråt vänster framifrån sett (rätt ände nu
När jag satte motorvärmaren satte jag intaget på högersida av fronten. Hoppas att kablarna räcker ändå (se bild).

/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
-
Behöver man förresten demontera något inne i bilen?PierreW skrev:TRÅNGT ?mattish skrev:Någon som dragit intagningskabeln till kupevärmen på en Avensis 2,0 -05?
![]()
Jag tycker fortfarande det är trångt när jag tittar där

-
Nu har jag fixat det.
Jag är inte direkt glad för att behöva göra hål i gummisaker som kan orsaka vattenläck i framtiden. det var lite halvknepigt att få igenom kabeln men nu är den där och det är varmt och skönt i bilen när sladden varit i. Tätade gummit med silikon.
Handskfacket var simpelt att få ner. Förgreningen som var med intagskabeln satte jag direkt på motorvärmarelementet och sen den långa sladden nådde precis in.
Jag är inte direkt glad för att behöva göra hål i gummisaker som kan orsaka vattenläck i framtiden. det var lite halvknepigt att få igenom kabeln men nu är den där och det är varmt och skönt i bilen när sladden varit i. Tätade gummit med silikon.
Handskfacket var simpelt att få ner. Förgreningen som var med intagskabeln satte jag direkt på motorvärmarelementet och sen den långa sladden nådde precis in.