Sikta på att behålla originaldimensionen på röret mellan spjällhus och luftrenaren. Det du förhoppningsvis kommer att förbättra där genom att byta till ett annat rör är att du får bort "dragspelet" som finns på originalröret. "Dragspelet" ger turbulens som hämmar flödet. Det ger troligen inget att gå upp i diameter på det röret. Snorkeln däremot kan gärna vara ca 100mm i diameter om det får plats. Helst samma dimension hela vägen in i luftrenaren med en tratt i varje ände.
Jag tycker fortfarande du ska prova insuget med den vattenmanometer så du vet att det faktiskt är underdimensionerat innan du börjar
Det tänker jag göra på min Corolla, när denna istid är över och jag nångång får tid till det.
Okej jag kanske gör insugsröret lite större! tror jag ska beställa rören ikväll!:)men visst låter det bra att jag kör med en silikon övergång mellan själl och röret?
Sålänge skarven blir bra invändigt mot röret funkar en siliconslang bra.
Förresten! Hur ser "dragspelet" ut på insidan av originalröret? Om det är helt slätt kanske det inte finns så stor anledning att byta det egentligen. Möligtvis pga utséende, om du vill ta bort den lilla resonansdämparen och så kanske man skan fixa lite bättre skarvar. Vid närmare eftertanke undrar jag nämligen om inte originaldelen på min st165a med dragspelet vid turbon faktiskt är slät på insidan...
Såg bilderna i din andra tråd. Lägg upp dem här också och ta gärna en bild på insidan av luftrenaren både i locket och i botten så man ser hur de ser ut på insidan.
Hur hade du tänkt att bygga om snorkeln? Med rör och silikonskarvar där också?
Först hade jag väl tänk ha 2 snorklar, den fösta använder jag bara original snorkeln och ser om det att göra den grövre!
Den andra tänk jag dra från hassplåten eller kylarn då tänkte jag kanske använda den här: http://www.do88.se/product.php?cPath=11 ... e3a7dc80d1
eller rör beror lite på vad jag får för pris!
Sen om man måste skarva det rostfria röret ska man skrava med silikon slang eller svetsa?
Du nämnde att man skulle gå via kylaren, men jag ser knapp att det finns plats för det om man inte monterar slangen bakom. ska till bilen ikväll, tar väl lite mer kort då!
2 snorklar är en bra idé om man inte får plats med en tillräckligt stor. MAO en extra är ett bra komplement till originalsnorkeln om originalet är underdimensionerat
Slangen funkar nog helt OK. Fördelen med slangen är väl att den är mycket lättare att dra genom knixiga utrymmen.
För att skarva det rostfria röret skulle jag använda silikonskarv om jag inte hade rätt svetsutrustning eller kanske nån form av trevligt lim. En dålig svets kanske inte håller tätt, blir ful på utsidan och kanske blir ojämn på insidan. Eftersom du inte har en turbomotor behöver du ju inte vara rädd för att skarven hoppar isär av trycket eller så...
Jag funderar också på att bygga något rör med öppet filter på till min mr2.. Sitter ju en gen3 motor i den, Kollade lite på luftboxen idag och massa kontakter och grejer som går in i den boxen.. måste man göra uttag i röret för alla dessa kontakter och grejer sen också? hade tänkt gå ner med röret en bit vid luftintagen som sitter på mr2an vid sidan av motorn...
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld http://www.garaget.org/proberas