Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön 04 jul 2010, 00:01:38
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Hej allihopa!
Allt började för 2veckor sedan då jag var påväg till en arbetsintervju i Enköping, när jag var ca 3km ifrån min slutdestination så la stereon av, jag tänkte bara att det var jag som hade kopplat lite galet och att den glappade lite grann så jag tänkte inte mera på det. Efter intervjun så hoppade jag i bilen och började köra igen mot Uppsala och efter cirka 1mil så la varvräknaren av, sjukt irriterad började jag bli...
Sedan så var det takluckan som la av och därefter fönsterhissarna.. Då började jag bli riktigt orolig att något hade gått helt snett, när jag va cirka 1km hemmifrån så började motorn gå ojämt och hacka vid gaspådrag mellan 2-3000varv och sedan så dog bilen kort därefter.
När jag skulle pröva och starta den så va allt dött i bilen, startmotorn gick inte och jag hade ingen ström någonstans, jag fick hjälp att putta igång den men då gick den på 2cylindrar(amatör gissning kan likagärna vara 3st) så fort jag testade att köra lite så dog den och så fort jag rörde någon knapp med elektriskfunktion så dog den.
Jag behöver då lite tips på vart jag kan börja leta efter fel, tyvärr så är jag ingen bilkille utan en MCkille men borde väl kunna felsöka en del iallafall.
All hjälp uppskattas!
Allt började för 2veckor sedan då jag var påväg till en arbetsintervju i Enköping, när jag var ca 3km ifrån min slutdestination så la stereon av, jag tänkte bara att det var jag som hade kopplat lite galet och att den glappade lite grann så jag tänkte inte mera på det. Efter intervjun så hoppade jag i bilen och började köra igen mot Uppsala och efter cirka 1mil så la varvräknaren av, sjukt irriterad började jag bli...
Sedan så var det takluckan som la av och därefter fönsterhissarna.. Då började jag bli riktigt orolig att något hade gått helt snett, när jag va cirka 1km hemmifrån så började motorn gå ojämt och hacka vid gaspådrag mellan 2-3000varv och sedan så dog bilen kort därefter.
När jag skulle pröva och starta den så va allt dött i bilen, startmotorn gick inte och jag hade ingen ström någonstans, jag fick hjälp att putta igång den men då gick den på 2cylindrar(amatör gissning kan likagärna vara 3st) så fort jag testade att köra lite så dog den och så fort jag rörde någon knapp med elektriskfunktion så dog den.
Jag behöver då lite tips på vart jag kan börja leta efter fel, tyvärr så är jag ingen bilkille utan en MCkille men borde väl kunna felsöka en del iallafall.
All hjälp uppskattas!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Låter väldigt märkligt, men först och främst skulle jag se till att koppla in ett fulladdat batteri och se vad som fungerar då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön 04 jul 2010, 00:01:38
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Att batteriet har kräm vet jag då jag mätte och kollade.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
12v i batteriet kan du ha utan att det orkar driva nåt. Prova mät samtidigt som du t ex sätter på lyset. Har du fortfarande 12v då?
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön 04 jul 2010, 00:01:38
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Som jag skrev i första inlägget så är all elektronik död och batteriet laddar 13,56v och även om batteriet de hade varit fel på så gör ju intr det att bilen lägger av när man kör och går sedan på färre cylindrar. Fler tips?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Jodå, bilen kan dö om batteriet är riktigt kasst. Då orkar det inte driva tändspolen och gnistan blir sämmre och försvinner till slut. Om jag vore du skulle jag ändå först testa att, om inte annat, låna ett batteri från någon och se vad som händer.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Ungefär sådär betedde sig min Crown när jag inte hade satt fast batteripolen ordentligt.Jag hann med ett varv på Salacruisingen.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Man kan också koppla förbi typ jordkabeln med en startkabel, eller kabeln mellan startmotor och batteri, ibland pajar dom utan att det syns nåt alls (tror dom oxiderar mellan kabelsko och koppar)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: sön 04 jul 2010, 00:01:38
- Bilmodell: Toyota Celica
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Uppsala
- Land (Country): Sverige
Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!
Tack för alla tips ska ner imornbitti innan jobbet och testa, fortsätt ösa på med tips 
