Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Heiden90
Bilmodell: Toyota Celica
Årsmodell: 1989
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!

Inlägg av Heiden90 »

Hej allihopa!

Allt började för 2veckor sedan då jag var påväg till en arbetsintervju i Enköping, när jag var ca 3km ifrån min slutdestination så la stereon av, jag tänkte bara att det var jag som hade kopplat lite galet och att den glappade lite grann så jag tänkte inte mera på det. Efter intervjun så hoppade jag i bilen och började köra igen mot Uppsala och efter cirka 1mil så la varvräknaren av, sjukt irriterad började jag bli...

Sedan så var det takluckan som la av och därefter fönsterhissarna.. Då började jag bli riktigt orolig att något hade gått helt snett, när jag va cirka 1km hemmifrån så började motorn gå ojämt och hacka vid gaspådrag mellan 2-3000varv och sedan så dog bilen kort därefter.

När jag skulle pröva och starta den så va allt dött i bilen, startmotorn gick inte och jag hade ingen ström någonstans, jag fick hjälp att putta igång den men då gick den på 2cylindrar(amatör gissning kan likagärna vara 3st) så fort jag testade att köra lite så dog den och så fort jag rörde någon knapp med elektriskfunktion så dog den.

Jag behöver då lite tips på vart jag kan börja leta efter fel, tyvärr så är jag ingen bilkille utan en MCkille men borde väl kunna felsöka en del iallafall.

All hjälp uppskattas!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Re: Celica gt-i 16v -89 Stora bekymmer!

Inlägg av Glenn »

Låter väldigt märkligt, men först och främst skulle jag se till att koppla in ett fulladdat batteri och se vad som fungerar då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Heiden90

Inlägg av Heiden90 »

Att batteriet har kräm vet jag då jag mätte och kollade.
PartyBoy
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Inlägg av PartyBoy »

Laddar bilen då?
---------------------------
Toyota Mek
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Pugho »

12v i batteriet kan du ha utan att det orkar driva nåt. Prova mät samtidigt som du t ex sätter på lyset. Har du fortfarande 12v då?

Inlägg av Heiden90 »

Som jag skrev i första inlägget så är all elektronik död och batteriet laddar 13,56v och även om batteriet de hade varit fel på så gör ju intr det att bilen lägger av när man kör och går sedan på färre cylindrar. Fler tips?
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Jodå, bilen kan dö om batteriet är riktigt kasst. Då orkar det inte driva tändspolen och gnistan blir sämmre och försvinner till slut. Om jag vore du skulle jag ändå först testa att, om inte annat, låna ett batteri från någon och se vad som händer.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Johnny Blade »

Ungefär sådär betedde sig min Crown när jag inte hade satt fast batteripolen ordentligt.Jag hann med ett varv på Salacruisingen.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Man kan också koppla förbi typ jordkabeln med en startkabel, eller kabeln mellan startmotor och batteri, ibland pajar dom utan att det syns nåt alls (tror dom oxiderar mellan kabelsko och koppar)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Heiden90

Inlägg av Heiden90 »

Tack för alla tips ska ner imornbitti innan jobbet och testa, fortsätt ösa på med tips :)
Skriv svar