Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Laddlampan är väll kopplad mellan batteriets pluspol (efter tändningen) och fältlindningen i generatorn. Blir batteriets spänning för låg blir det låg spänning in i fältlindningen i generatorn och då laddar inte generatorn heller. Generatorn behöver spänning och ström för att kunna ge ut spänning och ström. Går lampan sönder eller om kabeln till lampan går av så blir det heller ingen laddning och lampan lyser då heller inte. Står generatorn still (motorn avstängd) och tändningen påslagen så är generatorns fältlindning låg och då lyser laddlampan. Plockas generatorn bort hänger ju ana kabeln från laddlampan i luften och de behövs ju både en till och en från ledning mellan förbrukare och strömkälla annars ingen sluten krets = lampan slock. Eller är jag ute å cyklar?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Ok:
* Batteriet är bekräftat att det fungerar som det skall, eftersom bilen kan starta och gå en god stund
* Kontrollera att det är god kontakt mellan batteriet och bilens elsystem, sandpappra polerna och kabelsko/polklämmans insida.
* Mät upp spänningen över batteriet, ser du en skillnad när bilen är igång eller inte? Det skall alltid ligga ett visst volttal över batteriet när generatorn laddar. Se tidigare post i tråden.
* Spänn remmen så att du vet att det är hårt nog för att ladda, generatorn snurrar RIKTIGT tungt när den laddar fullt.
* Demontera den flerpoliga kontakten som går in i generatorn, kolla så att det inte är skit på kontaktytorna. Använd rengöringsspray.
* Dubbelkolla att de övriga anslutningarna till generatorn är Ok, inte är rostiga/ärjade och sitter hårt (men dra inte sönder skruv/muttern
* Det finns ett gammalt rövartricks som enligt vissa fungerar på såväl startmotor som generator, det är att banka på den med en plasthammare eller liknande för att kolen skall komma på plats.
* Demontera generatorn från bilen och öppna den, det är väldigt enkelt, ta bort batteriets pluspol först bara.
* När generatorn är öppen så kan du se om kolen och släpringarna ser Ok ut. Är släpringarna slitna så bör de bytas, samma med kolen.
* Du kan även se om dioderna har "exploderat" eller brunnit på diodbryggan. Går säkert mäta med en vanlig multimeter.
Exakt vad som styr generatorn vet jag inte, men någonstans sitter ett laddrelä. Någon som är bättre än mig på bil el kan säkert beskriva hur du kontrollerar reläet. Jag vill minnas att jag mätte upp allting väldigt enkelt med en vanlig multimeter när jag felsökte min bil. Och felet var en brunnen diodbrygga som kostar 700:- hos bilelektrikern. En ny generator kostar minst det dubbla.
Kolen kostar någon femtiolapp, mina släpringar var slitna också men det struntade jag i och körde vidare några tusen mil och bytte bara kolen.
Det finns jättebra verkstadsmanualer på Biltema som hör till en viss bilmodell, där står massor av goda ting!
//K
* Batteriet är bekräftat att det fungerar som det skall, eftersom bilen kan starta och gå en god stund
* Kontrollera att det är god kontakt mellan batteriet och bilens elsystem, sandpappra polerna och kabelsko/polklämmans insida.
* Mät upp spänningen över batteriet, ser du en skillnad när bilen är igång eller inte? Det skall alltid ligga ett visst volttal över batteriet när generatorn laddar. Se tidigare post i tråden.
* Spänn remmen så att du vet att det är hårt nog för att ladda, generatorn snurrar RIKTIGT tungt när den laddar fullt.
* Demontera den flerpoliga kontakten som går in i generatorn, kolla så att det inte är skit på kontaktytorna. Använd rengöringsspray.
* Dubbelkolla att de övriga anslutningarna till generatorn är Ok, inte är rostiga/ärjade och sitter hårt (men dra inte sönder skruv/muttern

* Det finns ett gammalt rövartricks som enligt vissa fungerar på såväl startmotor som generator, det är att banka på den med en plasthammare eller liknande för att kolen skall komma på plats.
* Demontera generatorn från bilen och öppna den, det är väldigt enkelt, ta bort batteriets pluspol först bara.
* När generatorn är öppen så kan du se om kolen och släpringarna ser Ok ut. Är släpringarna slitna så bör de bytas, samma med kolen.
* Du kan även se om dioderna har "exploderat" eller brunnit på diodbryggan. Går säkert mäta med en vanlig multimeter.
Exakt vad som styr generatorn vet jag inte, men någonstans sitter ett laddrelä. Någon som är bättre än mig på bil el kan säkert beskriva hur du kontrollerar reläet. Jag vill minnas att jag mätte upp allting väldigt enkelt med en vanlig multimeter när jag felsökte min bil. Och felet var en brunnen diodbrygga som kostar 700:- hos bilelektrikern. En ny generator kostar minst det dubbla.
Kolen kostar någon femtiolapp, mina släpringar var slitna också men det struntade jag i och körde vidare några tusen mil och bytte bara kolen.
Det finns jättebra verkstadsmanualer på Biltema som hör till en viss bilmodell, där står massor av goda ting!
//K