Carina TA47 1981 3T-C
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Åh, tack för tipset.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Nääääj! Den var såld. 

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Nu har jag slipat ner och målat om.vi får väl se om det sitter kvar till våren.

resultatet blev inte lika bra denna gång,jag luckas aldrig nå bra med roller, det blir alltid ränder efter den ju.
.Pensel är bättre.
Jag passade även på att blästra och slipa A-stolpen på både utsidan och insidan.Sen målade jag med hammarlack (fast jag vet att det inte är bra pga silikon).

Rost i främre hjulhuset hittade jag också.Det är ju lättfixat.

Nu återstår det att byta bakre ljuddämparen,röret gick tydligen av härom dagen.

resultatet blev inte lika bra denna gång,jag luckas aldrig nå bra med roller, det blir alltid ränder efter den ju.

Jag passade även på att blästra och slipa A-stolpen på både utsidan och insidan.Sen målade jag med hammarlack (fast jag vet att det inte är bra pga silikon).
Rost i främre hjulhuset hittade jag också.Det är ju lättfixat.
Nu återstår det att byta bakre ljuddämparen,röret gick tydligen av härom dagen.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
En bild från igår.

Carina blir 30 år iår,Grattis,nu behöver den inte ha vinterdäck längre. (en rätt korkad regel).
En dryg sak är att jag drabbades av BHG i somras.Fick ringa bärgare på E18 på väg till Bellman mitt i natten.
Så går det om man inte byter en dålig kylare i tid.
Jaja, den är iaf fortfarande körbar,det blir tryck i systemet, men inge vatten i oljan.jag får väl byta packning till våren.
Carina blir 30 år iår,Grattis,nu behöver den inte ha vinterdäck längre. (en rätt korkad regel).

En dryg sak är att jag drabbades av BHG i somras.Fick ringa bärgare på E18 på väg till Bellman mitt i natten.

Så går det om man inte byter en dålig kylare i tid.
Jaja, den är iaf fortfarande körbar,det blir tryck i systemet, men inge vatten i oljan.jag får väl byta packning till våren.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Sådär,då var jag nog av med det problemet.
Jag plockade av toppen för inspektion igår.Något synligt fel på packningen hittade jag inte,men toppen verkar vara ca 0.15-0.20mm konkav (max 0.05 enligt boken).
Jag plockade då en topp från en annan morot,den var 0.05mm konvex,så det fick duga.
Den "nya" toppen måste va varit flera mm tunnare,jag fick justera ventilspelet rejält.
Nu återstår bara en sak för att använda bilen.Sommarhjul.
Jag plockade av toppen för inspektion igår.Något synligt fel på packningen hittade jag inte,men toppen verkar vara ca 0.15-0.20mm konkav (max 0.05 enligt boken).
Jag plockade då en topp från en annan morot,den var 0.05mm konvex,så det fick duga.
Den "nya" toppen måste va varit flera mm tunnare,jag fick justera ventilspelet rejält.
Nu återstår bara en sak för att använda bilen.Sommarhjul.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Förbränningsrummen i 3Ttoppen är väldigt hemisfäriska.

Såhär ser det ut med grenrör och turbo från 3T-GTE monterat.


Såhär ser det ut med grenrör och turbo från 3T-GTE monterat.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Johnny Blade skrev: Den "nya" toppen måste va varit flera mm tunnare,jag fick justera ventilspelet rejält.
Stötstångsmotor alltså ? fast då antar jag att det inte är shims, så då gör det ju inte så mycket om man får justera

Hur motiverar du valet av babyblå färg ?

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Beror ju på vilken thinner man använder, vi använde uteslutande Teroson FL på ett tidigare jobb, just efterssom lackeraren i porten brevid sa att det var en av dom sakerna som funkade, och vi lämnade in vissa saker till honnom för lack.Martin J skrev:Tvättade du plåten med thinner innan du la grundfärgen/primern? Thinnern lämnar kvar en hinna som går att färgen inte fäster ordentligt. Detta gör att färgen helt enkelt trillar av
Jag lovar inte att det verkligen är så, men det kan vara en bidragande orsak. För jag antar att det var helt rent bakom, inte massa damm och partiklar?En polare målade underredet på sin amazon, och när han kom tillbaka till verkstan efter nån vecka låg färgen på golvet. Det är tvättsprit som ska användas, borde finnas att köpa hos färghandlarn
![]()
FL är ju en "Thinner/Cleaner"
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Japp,stötstänger och skruvjustering.
Färgvalen kan jag inte motivera.
Jag tyckte att den ljusare som var innan såg obra ut,så jag valde en mörkare.Jag tycker nog att det är den innan som var babyblå.
Färgvalen kan jag inte motivera.

Jag tyckte att den ljusare som var innan såg obra ut,så jag valde en mörkare.Jag tycker nog att det är den innan som var babyblå.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina TA47 1981 3T-C
Senast godkända besiktning: 2012-03-06
Besiktning senast: 2014-03-31
UA som vanligt.
Besiktning senast: 2014-03-31
UA som vanligt.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE