Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ultraslan1396
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 12:41:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1991

Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Inlägg av ultraslan1396 »

Hej!

Har nu reparerat mina bromsok på min corolla.
Men jag undrar hur hårt eller mjukt ska gliddeldelarna röra på sig?
Hur mycket fett ska man smörja dem med?
finns ju 2 "cylindrar" på varje ok med gliddel, ena är mindre än den andra. Med "cylinder menar jag de delarna där bultarna går in.
Den större cylindern rör sig mjukare än de små. Är det normalt?

Hur vet jag om det är tillräckligt mjukt?

Förstår om jag förklarat det konstigt men hoppas på att någon förstår.

Tack på förhand för alla svar!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Inlägg av Johnny Blade »

Ju lättare desto bättre.Så tungt oket glider på pinnarna,så hårt kommer oket att trycka mot skivan.
Jag brukar använda vanligt universalfett.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
ultraslan1396
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 maj 2011, 12:41:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1991

Re: Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Inlägg av ultraslan1396 »

universalfett? det man sår med reparationssatsen vad är det? en kille sa att i deras verkstad brukade dem pumpa i 5-56 i gliddeln bara o att det funka din fint, men vågade inte testa den metoden.... ska man bara smörja cylindrarna lite bara med fett? eller ska man pumpa in så mycket som det går bara. något namn på universalfettet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Inlägg av PierreW »

Inget petroliumbaserat fett ihop med gummi, aja baja.

Silikonfett ska det vara. Absolut inte 5-56, de smörjar man ladugårdsdörrar med ;)

Jag ställer mig frågan, har du rengjort i "hondelen" också?
Det är inte bara pinnarna som får en beläggning/rost på sig nämligen.

På Toyotaverkstan hade jag en typ av Borstvals i stål med små slipstenar på. (inte ett honingsverktyg, de jag hade hörde hemma bland rörmokare)
Den körde jag i skruvdragarn och rengjorde/slipade ur gliddelens "hona".

Det brukar även sitta ett gummi på en eller båda glidpinnarna, tar man bort denna så finns risken att man får ett oljud från bromsen på ojämn väg,
då de helt enkelt kan bli glapp.

Den kan svullna om man använder Petroliumbaserat fett, vilket medför att det går för tungt och bromsverkar blir sämre.

Och det ska vara lagom med fett, får inte gå för trögt och inte för lätt så de glappar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Renoverat bromsoken men har en fråga om gliddeln....

Inlägg av Glenn »

Jag brukar ta ATF-olja när man ska smörja nåt med gummi, det är om inte ofarligt betydligt skonsammare mot gummi än vanlig olja iaf.

Nu har jag iofs köpt syntetiskt livsmedelklassat fett på nån utförsäljning, det skulle vara snällt mot gummi och plast också har jag för mej det stod :)
Går säkert att ha på mackan också :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar