Ryckig gång vid belastning. 1.6 16v -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kebarb
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Ryckig gång vid belastning. 1.6 16v -88

Inlägg av kebarb »

Jag har en corolla 1.6l 16v -88

När motorn belastas tungt och man kliver på gasen (ekonomilampan tänds) så går bilen mycket ryckigt.

När motorn inte belastas och man istället varvar ur den på växlarna så går den fint.

Bränsleförbrukningen är sinnssjukt låg, 0,55l/mil uppmätt nyligen. Körde 70mil och tankade 38l efteråt.

Om jag trycker full gas när bilen är under belastning så vibrerar hela bilen mycket märkligt. Typ som om den går på tre cylindrar.

Den ryker kraftigt vitt, och har gjort flera år. Drar inte märkvärdigt mycket kylarvatten (har inte märkt något) och drar en del olja.

Jag upplever att detta blir värre när motorn är varm, än när den är kall.

På vintern så bubblar det från motorn direkt vid start, som om det är luft i kylsystemet eller något. Den tar lång tid på sig att bli varm i kupén, och värmemätaren rör sig inte snabbt uppöver på vintern.

I expantionskärlet är det som regel lagomt med vatten.

Tändstiften är tämligen vita med en väl tilltagen krispig avlagring på två av dem.

Om det är tändningen, hur kommer det sig att den bara misständer vi belastning? Helt oberoende av varvtal, växel eller andra faktorer än belastning?

Kan det vara topplockspackningen? Och att när belastningen är för hög så trycker den ut avgaser i kylsystemet eller in i en annan cylinder?

Kan jag mäta om det är topplockspackningen med en komptestare? Förutsatt att detta endast sker under belastning så kanske det inte syns när det inte finns någon belastning?

I vintras trycktes olja genom ventilkåpspackningen in i röret för tändstiften, som fyldes med olja på en cylinder. Kan föroreningen av oljan förstört tändkabel eller liknande?

Kanske någon har goda råd på detta?

//K
tandstift2.jpg
tandstift2.jpg (77.55 KiB) Visad 3853 gånger
tandstift1.jpg
tandstift1.jpg (69.56 KiB) Visad 3853 gånger
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Ryckig gång vid belastning. 1.6 16v -88

Inlägg av Pugho »

Vid högre belastning är fyllnadsgraden och därmed cylindertrycket högre. Därför krävs det en högre spänning till stiften för att det ska bli en gnista. Det är nog läge att kolla över tändkablarna först och främst.
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Det var förvånansvärt mycket nedsmutsning av stiften också.. Går den på blyad bensin eller nåt?
kebarb

Inlägg av kebarb »

Inte blyad bensin..

Blir stiften krisipgare om bilen skall gå på blyat?

Tog upp rotorn igår, bytte den. Den var lika oxiderad som tändstiften. Fördelarlocket var också helt förjävla oxiderat på de fyra kontaktytorna som rotorn går mellan. Jag gnagde av lite på dem med en kniv och sandpapper men problemet bestod.

Jag har beställt nya stift, nya tändkablar och my fördelare och monterat ny rotor. Vi får se efter slutet på dagen om detta leder till förbättring.

En sak som talar emot detta för min del är det faktum att bilen går bra när den är kall och nystartad, men sedan går sämre när den blir varm. Detta kanske kan ha att göra med automatchoken, och då är det ett bränslerelaterat problem vilket kanske är svårare att hitta med tanke på att det är en förgasarmotor. (elektronisk förgasare).

När bilen är kall går den ganska bra!

//K
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Oj, jag har sett många tändstift, men jag har nog aldrig sett några så förorenade, mycket märkligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kebarb

Inlägg av kebarb »

Bytte idag hela tändkabelsatsen, inklusive fördelarlock.

Nu är det:
Nytt fördelarlock
Ny Rotor
Nya tändkablar
Nya tändstift

Motorn verkar nu gå som den skall. Körde ungefär 1.5mil utan att märka minsta tendens till märkligt gång.

Hur detta endast kunde uppstå med varm motor förstår jag inte?

Och hur detta endast kunde ske vid "hög fyllnadsgrad" på cylindrarna förstår jag inte heller?

Ökar tändningen spänningen vid högre fyllnadsgrad av cylindrarna? Så att de skall tända bättre? Det kan i så fall förklara fenomenet något. Men fortfarande inte att det bara inträffade med varm motor.

Skall köra mer och testa, man skall ju aldrig säga hej före man hoppat över bäcken.

//K
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

kebarb skrev: Ökar tändningen spänningen vid högre fyllnadsgrad av cylindrarna?
//K
Nej men de dåliga tänddelarna kan inte skicka tillräckligt hög spänning för att stiften skall kunna ge gnistan som krävs för fullständig förbränning vid högt cylindertryck. (Andas, lång mening) ;)

Du har alltså för dåligt "tryck" fram till stiften för att förenkla lite.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

kebarb skrev:Inte blyad bensin..

Blir stiften krisipgare om bilen skall gå på blyat?
Japp, blyet vill fastna på elektroderna.
Glenn skrev:Oj, jag har sett många tändstift, men jag har nog aldrig sett några så förorenade, mycket märkligt.
Det har jag, men så har jag ju också skruvat på flygplan. :P Sådär brukar stiften se ut efter 50 timmars drift på bränslet AVGAS 100LL (AViation GASoline 100 oktan, Low Lead).

TS: Ju högre tryck det är i cylindern, desto högre spänning krävs det för att gnistan ska orka hoppa över.
Skriv svar