Tjena! vet inte om de hamnade rätt nu men admin får flytta de om de hamnat fel!
Har en Celica gt4 st185 -90 och har försökt mig på att montera dit oljetryck och oljetempmätare med givare och allt och använt mig av en oljefilteradapter från tyvärr biltema! Men blir inge bra och håller inte tätt på oljan och blir väldigt trångt med generatorn! Någon som har nå tips och råd på nå annat sätt man kan få de att fungera?
Mvh//Johan
Installation av oljetryck och oljetempgivare
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön 28 nov 2010, 21:43:50
- Bilmodell: Celica Gt-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Storvik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Storvik
Installation av oljetryck och oljetempgivare
be the one you are
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Installation av oljetryck och oljetempgivare
oljetrycket kan du ju splitta från originalgivaren, eller skaffa en sensor som har två utgångar, både för lampan och din mätare.
oljetempen kan man ju sätta i tråget, fast det kräver ju en del meck.. finns oljetempmätare som man sätter istället för bottenpliugg också, om man nu vill bli av med den när man kör över en sten eller nåt
oljetempen kan man ju sätta i tråget, fast det kräver ju en del meck.. finns oljetempmätare som man sätter istället för bottenpliugg också, om man nu vill bli av med den när man kör över en sten eller nåt

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön 28 nov 2010, 21:43:50
- Bilmodell: Celica Gt-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Storvik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Storvik
Re: Installation av oljetryck och oljetempgivare
Jo jag har faktiskt ett t-kors till givaren så jag kan splitta den! Men går inte att göra nå med returslangen från turbon eller nå liknande så?Glenn skrev:oljetrycket kan du ju splitta från originalgivaren, eller skaffa en sensor som har två utgångar, både för lampan och din mätare.
oljetempen kan man ju sätta i tråget, fast det kräver ju en del meck.. finns oljetempmätare som man sätter istället för bottenpliugg också, om man nu vill bli av med den när man kör över en sten eller nåt

be the one you are
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Installation av oljetryck och oljetempgivare
Nä, efter turbon lrä du inte ha mycket tryck alls, jag skulle helt klart satt tryckgivaren tillsammans med original.. tempen är värre som sagt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Installation av oljetryck och oljetempgivare
Oljetrycksmätare vill man väl gärna mäta någonstans på toppen, så originalpositionen är nog lämplig om du inte har någon tanke om var du vill mäta trycket.
(Innan turbon kan ju vara ett alternativ. Mellan turbon och oljetråg borde du i princip inte ha något tryck alls, fritt flöde ner i tråget är väl det vanliga.)
Oljetemperaturen är ju ofta lämpligt att mäta i oljetråget, men jag antar att det beror lite på vad du vill mäta också.
(Innan turbon kan ju vara ett alternativ. Mellan turbon och oljetråg borde du i princip inte ha något tryck alls, fritt flöde ner i tråget är väl det vanliga.)
Oljetemperaturen är ju ofta lämpligt att mäta i oljetråget, men jag antar att det beror lite på vad du vill mäta också.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: sön 28 nov 2010, 21:43:50
- Bilmodell: Celica Gt-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Storvik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Storvik
Re: Installation av oljetryck och oljetempgivare
Ja oljetempen struntade jag i nu och trycker tog jag vid original
Rekomenderar inte Oljeadapter till filtret 


be the one you are