Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
babaloi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 12:18:50
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1994

Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av babaloi »

Hej.

Ska göra ett motorbyte på min Carina -94 1.6 med 4A-FE motor. Har hittat en motor från en -97 på en Corolla 1.6 med samma beteckning 4A-FE. Men min Carina har 79kW och Corollan har 85kW. Så min fråga är vad skiljer det åt på dessa motorer går det att använda den från Corollan ?

Mvh
David
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av PierreW »

babaloi skrev:Hej.

Ska göra ett motorbyte på min Carina -94 1.6 med 4A-FE motor. Har hittat en motor från en -97 på en Corolla 1.6 med samma beteckning 4A-FE. Men min Carina har 79kW och Corollan har 85kW. Så min fråga är vad skiljer det åt på dessa motorer går det att använda den från Corollan ?

Mvh
David

Tillverkningsland på bilen är det du främst ska hålla koll på. JT1 = Japan, SB1 = England.

De bör inte vara nån större skillnad, lär vara små grejer bara i såfall, men om du inte sprängt den gamle motorn i molekyler,
lär du ju kunna flytta över de mesta om de skulle va nått som inte passar.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
babaloi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 12:18:50
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1994

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av babaloi »

Efter att ha hämtat hem motorn så visade det sig inte bli så lätt. Motorerna såg identiska ut. Men det visade sig att de inte var det. Spridarna på den sitter i insuget medans på min satt direkt in i toppen dessutom hade jag något mellan insuget och toppen som ser ut att vara vaccum styrd choke. *suck*
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av cheetah1 »

Kan du inte bara flytta över insuget då? Eller menar du att spridarna sitter i egna hål i toppen? Flytta över hela toppen? Vad är det som är dåligt på gamla motorn? Bilder?
babaloi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 12:18:50
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1994

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av babaloi »

den toppen är rasad så det funkar ej. därför skaffade jag en annan motor. Precis, spridarna har egna hål i toppen. Annars hade jag bara flyttat över insuget till den jag har köpt :) Men så lätt är det inte..
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av Pugho »

I din carina har du en leanburnmotor, men den fanns aldrig i corollan. Det är en specialversion som fanns av 4a-fe och 7a-fe (fanns även en 3s-fe-variant men den är inte vanlig) som jobbar med magrare blandningar än vanligt, och det är en sån motor du behöver.
____________________________
Mikael Cedergren
babaloi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 12:18:50
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1994

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av babaloi »

tack för den infon. finns det några fler bil modeller med en sådan leanburnmotor 1.6 (4a-fe) ??
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av cheetah1 »

Det är inte tänkbart att det går att göra nödvändiga modifikationer för att få ner den nya motorn ändå, trots att den är annorlunda?
babaloi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 12:18:50
Bilmodell: Toyota Carina
Årsmodell: 1994

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av babaloi »

då får man skaffa en box från corollan men jag är rädd att det inte räcker utan man måste skaffa kabelhärvan inne i bilen också och sen byta allt som inte passar på den med... rätta mig om jag har fel.
Användarens profilbild
stenemannen
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 10:51:54
Bilmodell: CARINA TOURING 1
Årsmodell: 94
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Skillnad på corolla 4A-FE och Carina 4A-FE ? (motorbyte)

Inlägg av stenemannen »

Pugho skrev:I din carina har du en leanburnmotor, men den fanns aldrig i corollan. Det är en specialversion som fanns av 4a-fe och 7a-fe (fanns även en 3s-fe-variant men den är inte vanlig) som jobbar med magrare blandningar än vanligt, och det är en sån motor du behöver.
vad menas med leanburn, är det i alla carina?
min är en carina e touring -94
Skriv svar