
KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Gneta är rätt ord.
Handbromsen funkar och bakre bromsrören är monterade och anslutna.
Försöker få ut pedalstället och bromscylinder/servo/abs från Saaben.
Är det ovanligt att tycka att det är tröstlöst i början av skruvandet i donatorbilen, när allt ska lossas och märkas? Och när en hel kvälls skruvande bara resulterar i några plastbitar?
Hade tänkt göra en regbes med originalmotor och nya bromsarna (för att kunna testa en del funktioner mindre olagligt),men nu verkar det finnas intresse av att köpa motorn/lådan.
Handbromsen funkar och bakre bromsrören är monterade och anslutna.
Försöker få ut pedalstället och bromscylinder/servo/abs från Saaben.
Är det ovanligt att tycka att det är tröstlöst i början av skruvandet i donatorbilen, när allt ska lossas och märkas? Och när en hel kvälls skruvande bara resulterar i några plastbitar?
Hade tänkt göra en regbes med originalmotor och nya bromsarna (för att kunna testa en del funktioner mindre olagligt),men nu verkar det finnas intresse av att köpa motorn/lådan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Är det pedalkonsolen till en 9000 du har problem med ? oj, den har jag bytt en gång, HELVETE vilka problem det var, och ännu jobbigare att få dit sen (men det slipper ju du..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Testade OptimumLap, ett enkelt simuleringsprogram för bla svenska banor.
Räknade på rollan och den kommer antagligen att orka varva ut på 5:an... Om siffrorna stämmer så går det för fort på slutet av Mantorps långa raka, trots 4.1 i bakaxeln! 420wNm blir tydligen mer än önskat?
EDIT: Om man matar in rätt siffror så stämmer det bättre...
205kmh är rätt toppfart och då är det inte så farligt?
Räknade på rollan och den kommer antagligen att orka varva ut på 5:an... Om siffrorna stämmer så går det för fort på slutet av Mantorps långa raka, trots 4.1 i bakaxeln! 420wNm blir tydligen mer än önskat?
EDIT: Om man matar in rätt siffror så stämmer det bättre...

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Kollade lite på nya skyddsburar.
En ny racing/rallybur i delar kostar ca 4500.
Motsvarande folkracebur kostar 1500.
Eftersom buren ska skydda, inte nödvändigtvis vara godkänd för si eller så, så är frågan:
Vad är egentligen skillnaden? Ser relativt likadana ut i kravspecen.
http://www.sbf.se/sportgrenar/rally/regler/
// Vesa
En ny racing/rallybur i delar kostar ca 4500.
Motsvarande folkracebur kostar 1500.
Eftersom buren ska skydda, inte nödvändigtvis vara godkänd för si eller så, så är frågan:
Vad är egentligen skillnaden? Ser relativt likadana ut i kravspecen.
http://www.sbf.se/sportgrenar/rally/regler/
// Vesa
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Bumpar lite, med tanke på att Mårtens MR2 blev skrot.
Är det bara vikten som skiljer på burarna, eller är en folkracebur svagare? Isåfall, hur då?
Är det bara vikten som skiljer på burarna, eller är en folkracebur svagare? Isåfall, hur då?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Skulle tro att även om bilar rullar i oavsett folkrace/racing/rally så kommer man sällan upp i samma höga hastigheter i folkrace. Vete tusan om man kommer upp över hundra ens. Tror det ligger något max 80 km/t annars får banan byggas om. Kan ju vara därför racing/rally burarna ska vara mer ordentliga med fler kryssstag och tvärstag.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Det gamla sättet att få veta saker funkar fortfarande. Ringde Finess.
Tjockleken i huvudbågen och materialkvalitet. Inte så mycket på rörmängden jämfört med en gatbur.
Bågen i en gat/banbur är 45*2.5. I folkraceburen 40*2.0.
Tjockleken i huvudbågen och materialkvalitet. Inte så mycket på rörmängden jämfört med en gatbur.
Bågen i en gat/banbur är 45*2.5. I folkraceburen 40*2.0.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Ibland går det inte så fort att tänka...
Bromsrören från bakhjulen separeras för att kunna koppla in Abs senare. Dragit fram båda till motorutrymmet. Ska ju använda Saabens huvudcylinder, servo, pump mm.
Började titta på var bromsreduceringen ska placeras. Först då insåg jag att det är två rör, men bara en anslutning på en normal reducering!
Så det blev att beställa två reduceringar. Sen tänker man vidare, när det ändå börjat tänkas. Om Abs funkar som den ska, så borde den själv kunna sköta om att inte låsa bakhjulen? Men det känns ändå bra att kunna grundinställa så det liknar Saaben.
Hoppas orken räcker för att testa aktiv bromsbalans senare, Abs-enheten har ju redan ingångar för det.
Kommunicerade bilprovningen om bromsarna, lutar åt att regga dom innan motorbytet. Frågade om regler för en -73a, fast jag hade dom framför mej. Väldigt stor skillnad på kraven from -74! Nu är kravet fotbroms och handbroms, plus en minsta retardation. Egentligen inget annat specat. Vilket förklarar att så många gamla bilar med modifierade bromsar bara rullar igenom.
Bromsrören från bakhjulen separeras för att kunna koppla in Abs senare. Dragit fram båda till motorutrymmet. Ska ju använda Saabens huvudcylinder, servo, pump mm.
Började titta på var bromsreduceringen ska placeras. Först då insåg jag att det är två rör, men bara en anslutning på en normal reducering!

Hoppas orken räcker för att testa aktiv bromsbalans senare, Abs-enheten har ju redan ingångar för det.
Kommunicerade bilprovningen om bromsarna, lutar åt att regga dom innan motorbytet. Frågade om regler för en -73a, fast jag hade dom framför mej. Väldigt stor skillnad på kraven from -74! Nu är kravet fotbroms och handbroms, plus en minsta retardation. Egentligen inget annat specat. Vilket förklarar att så många gamla bilar med modifierade bromsar bara rullar igenom.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: KE20 -73. Snart på hjul
Om du ska använda ABS'en till det (ingen aning om det är godkänt) vill det ju till att du iaf har en tvåkanalig ABS, helst fyrkanalig förstås..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se