K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Kategoriregler
Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Användarens profilbild
cpunk
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 13:23:50
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST185
Årsmodell: 94

K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av cpunk »

Söker en modifierad OEM ECU till Toyota Celica GT4 ST185 som anpassats för:

* Att man strypt VSV:n
* Kör med Dubbelkolvad Dumpventil
* Wastegate med bara en ingång
* Fortfarande har Fuelcut igång
* Att man reglerar tryck med manuel boost controller / har en elektronisk boost controller

Kontakta cpunk@digitalbalans.com

Bild
Glöm inte besöka oss på Gear Heads Göteborg http://ghg.nu -en bilklubb för alla bilintressen!
/cpunk "We live in a cold mechanistic technocracy" //Dilbert
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av amby »

Jag översätter det där till att du vill ha en ecu som klarar att köras med Boostcontroller och en dumpventil.
Det klarar original boxen. Upp till 1 bar om du har en motor i bra skick.

Det där med att fule cuten ska vara kvar förstår jag inte då den går i när du laddar över 0,5 eller om det är 0,7 bar.
Har du dess utom en eftermarknads elektrisk boost controller så har den skydd mot att ladda för mycket, som du själv får ställa in. I alla fall om det är en Greddy eller HKS.

De enda som moddar orginalboxarna är nog ATSracing.com men deras boxar kostar mycket pengar och skräddarsys till just din motor.
Jag hade rekommenderat att köpa ett eftermarknads sprut om du behöver en ny ecu eller modifierad ecu då du antagligen kommer hamna där tillslut ändå.

Den här kan hjälpa dig
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=23686
Användarens profilbild
cpunk
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 13:23:50
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST185
Årsmodell: 94

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av cpunk »

Tack för tipsen Amby

Du översätter väl till viss del rätt, men jag försöker hålla mig undan lite från för mycket eftermarknadsprodukter tills jag vet att bilåbäket håller ihop. Hade nyss ett turboras (inget större men IC:n badade i olja), så jag lät Daily Fresh ta uppdraget att renovera turbon (med supra delar) hos Turboservice sen installera en dubbelkolvad "atmosfärisk" dump då trycket nu är högre än innan. VSV:n är bortkopplad och min Wastegate har bara en ingång, alla produkter är Forge. Resultatet nu är att jag får reglera manuellt tillsvidare med en vanlig strypventil och känna mig fram själv tills jag skaffar mig en elektronisk boostkontroller. Jag finner dock detta väldigt vagt att knåpa med egna specs och traggla runt med frågor om vad som är optimalt, samt att man missar säkert en hel del andra attributer som värme/kyla, bränsle m.m. Bilarna är ju gjorda under 94 mycket har ju ändrats sen dess.

Så jag hittade lite info på alltrac sidan om just att uppgradera sin befintliga ECU så den passar det man har, det låter mer vettigt men ser dyrt ut.
http://www.alltrac.net/tuning/upgradeECU.html

Jag är medveten om att sprut och sådant ska bytas, men jag är amatör och har inte lust att spränga något i samma veva även om jag jobbar med väldigt duktiga bilentusiaster. Målet är att ha så mycket original och pressa motorn på max med lite garantier.

Tror Fuel Cut:en räddat mig många gånger från att göra bort mig totalt när jag kört för hårt, tyvärr så kickar ju den igång lite väl tidigt ibland. Jag står mig ganska splittrad just nu vad jag vill prova mig på, eftermarknadsprodukter är nästan allt jag bytt till. Mjukvara/hårdvara blir helt nytt för mig nu att testa på... Men Fuel Cut:en bör änna va igång nu när jag reglerar manuellt och kan faila...

Kom gärna med mer förslag eller om jag bör resonera på annat sätt, se nedan för mer detaljer. :thumbup:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
amby skrev:Jag översätter det där till att du vill ha en ecu som klarar att köras med Boostcontroller och en dumpventil.
Det klarar original boxen. Upp till 1 bar om du har en motor i bra skick.

Det där med att fule cuten ska vara kvar förstår jag inte då den går i när du laddar över 0,5 eller om det är 0,7 bar.
Har du dess utom en eftermarknads elektrisk boost controller så har den skydd mot att ladda för mycket, som du själv får ställa in. I alla fall om det är en Greddy eller HKS.

De enda som moddar orginalboxarna är nog ATSracing.com men deras boxar kostar mycket pengar och skräddarsys till just din motor.
Jag hade rekommenderat att köpa ett eftermarknads sprut om du behöver en ny ecu eller modifierad ecu då du antagligen kommer hamna där tillslut ändå.

Den här kan hjälpa dig
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=23686
Glöm inte besöka oss på Gear Heads Göteborg http://ghg.nu -en bilklubb för alla bilintressen!
/cpunk "We live in a cold mechanistic technocracy" //Dilbert
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av Pipedreams »

Du har egentligen inte gjort några modifieringar som kräver omprogrammering. Du ligger gott och väl inom toleranserna för original styrdon. Det enda du behöver är en fuelcut defender så du kan justera upp spärren. Men om man har ordentliga slangar och har lite känsla så behöver man inte ha kvar fuelcuten. Och då räcker det med att ta bort slangen från "turbo pressure sensorn" som sitter på torpedväggen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
cpunk
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 13:23:50
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST185
Årsmodell: 94

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av cpunk »

Det lutar ändå åt en boostcontroller om min medlem i GHG med en GT4 CS lyckas med bra resultat. Men en defender har jag också läst om, det hade ju varit bra att ha lite säkerhet kvar så man inte failar för hårt och pajar något i onödan. Tack för tipset, ska försöka hitta hur man gör med en defender.
Pipedreams skrev:Du har egentligen inte gjort några modifieringar som kräver omprogrammering. Du ligger gott och väl inom toleranserna för original styrdon. Det enda du behöver är en fuelcut defender så du kan justera upp spärren. Men om man har ordentliga slangar och har lite känsla så behöver man inte ha kvar fuelcuten. Och då räcker det med att ta bort slangen från "turbo pressure sensorn" som sitter på torpedväggen.
Glöm inte besöka oss på Gear Heads Göteborg http://ghg.nu -en bilklubb för alla bilintressen!
/cpunk "We live in a cold mechanistic technocracy" //Dilbert
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av Pipedreams »

Boost controller är valfritt. Men det är onödigt dyrt för att höja laddtrycket de få hekton det handlar om upp till ca1bar. Betydligt enklare att bara byta fjäder i wastegaten.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
cpunk
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 13:23:50
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST185
Årsmodell: 94

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av cpunk »

Det behövs väl inte i mitt fall? Jag har ju en fin bling bling Forge Wastegate som har en redig fjäder?

Bild
http://www.streetperformance.se/toyota- ... te/45168-0
Pipedreams skrev:Boost controller är valfritt. Men det är onödigt dyrt för att höja laddtrycket de få hekton det handlar om upp till ca1bar. Betydligt enklare att bara byta fjäder i wastegaten.
Glöm inte besöka oss på Gear Heads Göteborg http://ghg.nu -en bilklubb för alla bilintressen!
/cpunk "We live in a cold mechanistic technocracy" //Dilbert
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: K: Modifierad OEM ECU för Toyota Celica GT4 ST185

Inlägg av Pipedreams »

Beror ju på vad den ger för tryck. Ger den 1bar så är det ju klart. Menade bara att det var enklast iom att du har en wastegate som du kan byta fjäder i.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar