Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
för att gå långt fram i tiden. vet du hur etanolen är i resten av europa? i bästa fall hade jag tänkt att kör Runball Rally med bilen nästa år. blir jobbigt om bilen inte går ordentligt när man är halvvägs till spanienPipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.

var köper man etanoltålig pump om man nu ska byta den?
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
en viktig fråga till som kan vara bra att tänka på nör man trimmar.
hur blir det med avgastestet på bilprovningen? även om man kan mygla igenom en starkare motor (om dom över huvud taget märker att den är trimmad)
har för mig jag läste någonstans på the world wide web att det snabbt kan bli svårt att få igenom bilen igenom besiktningen då avgasvärden blir för höga när man trimmar.
fast det går kanske då med att lite fult trimma NER bilen så att den klarar besiktningen.
typ ha två mappar till ecun, en besiktnings map och en resten av året map
hur blir det med avgastestet på bilprovningen? även om man kan mygla igenom en starkare motor (om dom över huvud taget märker att den är trimmad)
har för mig jag läste någonstans på the world wide web att det snabbt kan bli svårt att få igenom bilen igenom besiktningen då avgasvärden blir för höga när man trimmar.
fast det går kanske då med att lite fult trimma NER bilen så att den klarar besiktningen.
typ ha två mappar till ecun, en besiktnings map och en resten av året map

-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Det som kan ställa till det på bilprovningen bortsett från det uppenbara att de ser att man byggt om är:
För stora spridare som sprutet helt enkelt inte klarar att öppna tillräckligt kort tid för att få till bra avgasvärden. Men de flesta moderna sprut klarar av korta öppningstider.
För vassa kammar med mycket överlapp som släpper igenom för mycket oförbrännt bränsle, men man måste nog upp över 272grader innan det blir något problem.
Det finns inget behov av olika mappar om man inte bygger om nåt för besiktning. Det som är "rätt" för besiktning är även rätt för motorn på låglast även om den är trimmad.
För stora spridare som sprutet helt enkelt inte klarar att öppna tillräckligt kort tid för att få till bra avgasvärden. Men de flesta moderna sprut klarar av korta öppningstider.
För vassa kammar med mycket överlapp som släpper igenom för mycket oförbrännt bränsle, men man måste nog upp över 272grader innan det blir något problem.
Det finns inget behov av olika mappar om man inte bygger om nåt för besiktning. Det som är "rätt" för besiktning är även rätt för motorn på låglast även om den är trimmad.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Då har jag nog lärt mig lite om ur man ska trimma.
men för att hålla det "lagligt" då
vad KAN man trimma utan att avgasvärdena går i höjden.
är det grundtrim som gäller då, chip, avgassystem, och lite högre laddtryck. (etanol med kanske?)
men för att hålla det "lagligt" då
vad KAN man trimma utan att avgasvärdena går i höjden.
är det grundtrim som gäller då, chip, avgassystem, och lite högre laddtryck. (etanol med kanske?)
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Ja det kan man väl påstå. Dock under förutsättning att du har en Ecu som du kan förändra.
Många sanningar inom vanlig trimning kan göra att du får sämre resultat med turbo.
Tex vill jag påstå:
- Plenum/avstämda insug ingen direkt fördel på en turbomaskin om du vill ha snabb respons. Istället vill du ha korta tryckledningar och framförallt luftspjället så nära cylindrarna som möjligt.
- Hästkrafter vid höga varv mha lastbilsturbo är inte alltid bästa prestanda, beroende av vad du använder bilen till. En standardturbo som du mappar att börja ladda tidigare är ett förvånansvärt kul sätt att få fart på bilen. Dvs höj vridmomentet på låga varv.
Tyvärr är Toyotas original Ecu:er inte så ändringsvänliga.
Många sanningar inom vanlig trimning kan göra att du får sämre resultat med turbo.
Tex vill jag påstå:
- Plenum/avstämda insug ingen direkt fördel på en turbomaskin om du vill ha snabb respons. Istället vill du ha korta tryckledningar och framförallt luftspjället så nära cylindrarna som möjligt.
- Hästkrafter vid höga varv mha lastbilsturbo är inte alltid bästa prestanda, beroende av vad du använder bilen till. En standardturbo som du mappar att börja ladda tidigare är ett förvånansvärt kul sätt att få fart på bilen. Dvs höj vridmomentet på låga varv.
Tyvärr är Toyotas original Ecu:er inte så ändringsvänliga.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- JPH
- Inlägg: 91
- Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1990
- Ort: Tierp
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Mycket bra att veta! Jag trodde att när det gäller åtgärder som att t.ex. plana och porta är resonemanget i princip det samma för sug- som turbomotorer, men det visar sig ju att det inte riktigt är så.Pipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
För egen del ska jag snart lämna in min gamla 3SGTE (2gen)- motor för uppmätning och - håll tummarna - eventuell renovering. Då lär jag få ta ställning till hur mycket jag vill ha den planad. För att undvika spikning gäller mao att inte plana mer än nödvändigt. Min ambition är att förbereda motorn för ett moderat trim, dvs inte mer än 300Hk som slutresultat och frågan är om jag då bör passa på att sätta in en stålpackning från en 205:a? Vad jag har läst om det någonstans tidiagre här på forumet så innebär det att man ändå måste plana både block och topp för att det ska funka. Kan man utgå från att kompressionen bara ändras marginellt om vi tänker att toppen har klarat sig bra och det räcker med att plana "minsta möjliga"?
P.S. Jag har inte hängt så väldigt mycket på sociala forum så jag vet inte vad nettiketten säger om att "låna" en fråga så här från någon annan. Säg gärna ifrån om ni tycker att jag bör öppna en ny tråd istället.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
bara bra om man kan få med det mesta om trimmningen i en tråd. Var lite det jag sicktade efterJPH skrev:Mycket bra att veta! Jag trodde att när det gäller åtgärder som att t.ex. plana och porta är resonemanget i princip det samma för sug- som turbomotorer, men det visar sig ju att det inte riktigt är så.Pipedreams skrev:Högre kompression gör att det spikar på tidigare laddtryck men kör man etanol kan man köra högre laddtryck trots högre komp.
För egen del ska jag snart lämna in min gamla 3SGTE (2gen)- motor för uppmätning och - håll tummarna - eventuell renovering. Då lär jag få ta ställning till hur mycket jag vill ha den planad. För att undvika spikning gäller mao att inte plana mer än nödvändigt. Min ambition är att förbereda motorn för ett moderat trim, dvs inte mer än 300Hk som slutresultat och frågan är om jag då bör passa på att sätta in en stålpackning från en 205:a? Vad jag har läst om det någonstans tidiagre här på forumet så innebär det att man ändå måste plana både block och topp för att det ska funka. Kan man utgå från att kompressionen bara ändras marginellt om vi tänker att toppen har klarat sig bra och det räcker med att plana "minsta möjliga"?
P.S. Jag har inte hängt så väldigt mycket på sociala forum så jag vet inte vad nettiketten säger om att "låna" en fråga så här från någon an
nan. Säg gärna ifrån om ni tycker att jag bör öppna en ny tråd istället.
- JPH
- Inlägg: 91
- Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1990
- Ort: Tierp
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Kan berätta att jag nu har bytt tillbaks till orginalgrenrör. Har bara kört några mil, men märker ingen skillnad i prestanda. Möjligen att motorn känns liiiite svagare när jag gasar ut för fullt, men det kan lika gärna vara inbillning.
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Trimma "riktiga" hästar i 3sgte gen 3
Intressant! Känns som vi behöver lite dynokurvor på det här!JPH skrev:Kan berätta att jag nu har bytt tillbaks till orginalgrenrör. Har bara kört några mil, men märker ingen skillnad i prestanda. Möjligen att motorn känns liiiite svagare när jag gasar ut för fullt, men det kan lika gärna vara inbillning.
Originalgrenröret är ju inte heller optimalt.
