210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort det i
210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort det i
sverige?
Någon som vet något om ke70, te72 med Beams 3SGE, dvs motor och växellåda från en lexus is200 fast i japan, rs200 SXE10.
Motorn heter 3GSE Beams.
210 hk original med 6 petad låda, hade väl inte varit fel att ha i sin gamla corolla?
Det jag undrar är, har någon gjort det? Kommer det vara massa strul att koppla in elen, kanske det är lättare att styra med något sprut? Vad brukar man använda till toyotas motorer, helt ny på toyota... skaffade nyss en te72:a.
Någon som vet något om ke70, te72 med Beams 3SGE, dvs motor och växellåda från en lexus is200 fast i japan, rs200 SXE10.
Motorn heter 3GSE Beams.
210 hk original med 6 petad låda, hade väl inte varit fel att ha i sin gamla corolla?
Det jag undrar är, har någon gjort det? Kommer det vara massa strul att koppla in elen, kanske det är lättare att styra med något sprut? Vad brukar man använda till toyotas motorer, helt ny på toyota... skaffade nyss en te72:a.
- Bilagor
-
- beams.jpg (160.62 KiB) Visad 7587 gånger
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Jag har för mej nån här köpte en BEAMS-motor och skulle montera i nåt ?
Annars finns det trådar om beamskonvertering på 6gen-celica-forumet, fast då på gen6 celican, så
då skippar man ju förstås lådan, men hela problematiken med sprut (och lösningar?) osv tas nog upp där.
..Att ingen gör det i sverige beror nog mer på att i sverige hade GT'n (ST202) en erkänt fin 3S-GTE på 175hk,
medans i USA fick GT'n en sunkig 2.2l 5S-FE på.. vad var det 135hk ? ..då blir motorbyte mer intressant och då
byter man ju gärna till den vassaste S-motorn (utan turbo), nämligen BEAMS-maskinen.
I USA gick det inte heller att köpa GT-Four, så 135hk-celican var det värsta man kan ha om man vill köra 6gen celica.
BEAMS-motorer brukar dock vara ganska dyra, och jag misstänker att det inte blir billigare om man vill ha med den manuella lexuslådan..
Annars finns det trådar om beamskonvertering på 6gen-celica-forumet, fast då på gen6 celican, så
då skippar man ju förstås lådan, men hela problematiken med sprut (och lösningar?) osv tas nog upp där.
..Att ingen gör det i sverige beror nog mer på att i sverige hade GT'n (ST202) en erkänt fin 3S-GTE på 175hk,
medans i USA fick GT'n en sunkig 2.2l 5S-FE på.. vad var det 135hk ? ..då blir motorbyte mer intressant och då
byter man ju gärna till den vassaste S-motorn (utan turbo), nämligen BEAMS-maskinen.
I USA gick det inte heller att köpa GT-Four, så 135hk-celican var det värsta man kan ha om man vill köra 6gen celica.
BEAMS-motorer brukar dock vara ganska dyra, och jag misstänker att det inte blir billigare om man vill ha med den manuella lexuslådan..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Tack för all info. Om man skulle i komma över en låda från en beams maskin så passar den bolt on till en celica gt4 motor eller? Gäller detsamma lexus is200 lådan? Men den motorn i sverige är väl 1f-nånting? Mvh
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 27 sep 2010, 14:43:57
- Bilmodell: celica
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: nättraby
- Land (Country): sverge
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
hej ja har satt i en sådan motor i en toyota ae86 från en altezza ja har äve satt i en beam redtop i en celiac st162 det var lite job med de
men det fungera mycket bra om du undrar över något kan du ringa mig 0708621291
mats norlin karlskrona
men det fungera mycket bra om du undrar över något kan du ringa mig 0708621291
mats norlin karlskrona
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Som Glenn säger så blir det ganska dyrt med en Beams, eftersom du behöver motorstyrning mm också.
Vilket antagligen är det vanligaste svaret på trådens fråga.
Jag lekte med samma tanke, fast med de vanligare varianterna av 3S-GE (156 & 175hk) och även 3S-GTE.
Nackdelarna är även att de är höga och tunga i en liten Corolla. Och går du upp till 210hk i en TE72 så behövs det en rejäl ombyggnad av bromsar och väghållning för att få den gatlaglig som ombyggt fordon.
En 3S-GTE får du mycket billigare än en Beams och har då en viss "potential" om du får såna behov...
Vilket antagligen är det vanligaste svaret på trådens fråga.
Jag lekte med samma tanke, fast med de vanligare varianterna av 3S-GE (156 & 175hk) och även 3S-GTE.
Nackdelarna är även att de är höga och tunga i en liten Corolla. Och går du upp till 210hk i en TE72 så behövs det en rejäl ombyggnad av bromsar och väghållning för att få den gatlaglig som ombyggt fordon.
En 3S-GTE får du mycket billigare än en Beams och har då en viss "potential" om du får såna behov...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Nice, tack för all info. Motorn kostar ca 10 000:- med vxllåda och ecu.. sen frakt då från hong kong tex
.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Vad kan man köra för bak-axel, går och funderar lite på en volvo 1031...
Beams motorn är väl en 4:a? Är den så tung?
Har lite funderingar på att skicka i min m52b25 också frånbmw med zf låda som jag har stående. Blir bilen helt okörbar då på grund av att den är för framtung? Eller skulle detta koncept fungera bra till drifting?
Beams motorn är väl en 4:a? Är den så tung?
Har lite funderingar på att skicka i min m52b25 också frånbmw med zf låda som jag har stående. Blir bilen helt okörbar då på grund av att den är för framtung? Eller skulle detta koncept fungera bra till drifting?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
IS200 har en G-motor( IS300 har en JZ-motor).Altezzorna med S-motor kallar RS200.
Ett problem med Beamsen är att de aldrig såldes i Sverige,det blir då bökigt att regga en bil med en sån motor.
Jag har själv en motor som bara såldes i Japan(3T-GTE),vad jag har hört så kan det tom vara helt omöjligt (med lite tur så...)
En 175hästars 3S-GE eller en 3S-GTE blir alla gånger billigare och mycket lättare att regga.
Ett problem med Beamsen är att de aldrig såldes i Sverige,det blir då bökigt att regga en bil med en sån motor.
Jag har själv en motor som bara såldes i Japan(3T-GTE),vad jag har hört så kan det tom vara helt omöjligt (med lite tur så...)
En 175hästars 3S-GE eller en 3S-GTE blir alla gånger billigare och mycket lättare att regga.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
m52b25, 3S-GE, 3S-GTE, min Saabmotor, mm är alla tunga jämfört med de små K- och A-motorerna.
Det finns ju många alu-motorer om man vill behålla balansen.
För drifting spelar det kanske inte så stor roll, bara du är lagom övermotoriserad? Gasa lite mer så dansar du lika bra ändå?
Eller gör den tyngre bak, med en bakaxel (finns med LSD) från Toyota ModelF-buss. Håller för nästan allt.
Men m52b25 är ju ganska lång också? Ryms knappast utan att flytta torpedväggen. Och fortfarande utan turbo...
Samtidigt tycker jag att man ska använda det man har, så varför inte prova?
Har du tänkt köra lagligt med den?
Det finns ju många alu-motorer om man vill behålla balansen.
För drifting spelar det kanske inte så stor roll, bara du är lagom övermotoriserad? Gasa lite mer så dansar du lika bra ändå?

Eller gör den tyngre bak, med en bakaxel (finns med LSD) från Toyota ModelF-buss. Håller för nästan allt.
Men m52b25 är ju ganska lång också? Ryms knappast utan att flytta torpedväggen. Och fortfarande utan turbo...
Samtidigt tycker jag att man ska använda det man har, så varför inte prova?
Har du tänkt köra lagligt med den?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d
Ja, reggning hade ju varit toppen.. men då är väl 3gse det enda valet? Men då är frågan återigen vxllåda.. i sverige finna inga lådor som passar för rwd på 3gse motorn vad jag har förstått.. rs200 är väl den enda som passar rakt på? Mvh