Eller kamdreven som sitter fel på kamaxlarna.tomme skrev:Eftersom den faktiskt startar men går dåligt så är det ju inte mycket som kan vara fel.. OM remmen sitter en kugge fel trots allt så borde det inte bli någon större skillnad på hur du vrider förelaren. Jag ger mig 17 på att det är remmen som lik förbaskat sitter lite fel. Vågar du flytta en kugge fram eller bak utan att det orsakar ventilsallad ?
Ingen gnista och inget bränsle
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Ingen gnista och inget bränsle
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tor 15 maj 2014, 16:56:05
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Boden
Re: Ingen gnista och inget bränsle
Dom borde inte varit bortmonterade. Men hur sitter dom? med krysskil?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tor 15 maj 2014, 16:56:05
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Boden
Re: Ingen gnista och inget bränsle
NU går den
Det var faktist bägge kamdreven som förre ägaren monterat ett halvt varv fel.
Ändrade på dom och då gick den igång men svarade fortfarande dåligt på gas och hade ett högt sugljud. Visade sig vara packningen till spjällhuset som satt ett kvarts varv fel
köp inte bilar som nån annan börjat skruva i.
Efter att det blev löst så går den nästan som den ska. Fruktansvärt låg tomgång varm och ett knackade missljud som följer varvtalet.
Felsökningen fortskrider.
Tack för alla hjälpande tips och förslag än sålänge

Det var faktist bägge kamdreven som förre ägaren monterat ett halvt varv fel.
Ändrade på dom och då gick den igång men svarade fortfarande dåligt på gas och hade ett högt sugljud. Visade sig vara packningen till spjällhuset som satt ett kvarts varv fel

Efter att det blev löst så går den nästan som den ska. Fruktansvärt låg tomgång varm och ett knackade missljud som följer varvtalet.
Felsökningen fortskrider.
Tack för alla hjälpande tips och förslag än sålänge

Re: Ingen gnista och inget bränsle
Det är sannerligen inte lätt att gissa sig till vad felet kan vara om man inte har alla korten i handen, den saken är klar
!
Men dock finns det ju som i allt annat en del saker som måste vara uppfyllda först ,för att saker och ting ska fungera.
Det allra första måste vara ett friskt batteri, ström m a o . Utan ström så kan man ju kamma sig
Nästa måste vara en startmotor, eftersom utan den så måste man knuffa igång eländet varje gång man ska iväg.
Därefter kommer ju själva motorn, med gnista på alla stiften, för man kan faktiskt köra ett bra tag, kanske någon timme, utan generator, om man inte har ac och sätesvärmare på.
Jag vet det eftersom jag kört utan generator själv en natt och halvljuset blev bara svagare och svagare efterhand.Det var faktiskt kusligt att köra och inte veta om man kommer hem eller ej med någon mil kvar..
Nästa i rad måste vara bensinpumpen med soppa eftersom man faktiskt kan köra utan bensin ett litet tag tills batteriet tar slut..
Alltså, kortfattat: Först ström sen soppa, tvärtom funkar inte !

Men dock finns det ju som i allt annat en del saker som måste vara uppfyllda först ,för att saker och ting ska fungera.
Det allra första måste vara ett friskt batteri, ström m a o . Utan ström så kan man ju kamma sig

Nästa måste vara en startmotor, eftersom utan den så måste man knuffa igång eländet varje gång man ska iväg.
Därefter kommer ju själva motorn, med gnista på alla stiften, för man kan faktiskt köra ett bra tag, kanske någon timme, utan generator, om man inte har ac och sätesvärmare på.


Nästa i rad måste vara bensinpumpen med soppa eftersom man faktiskt kan köra utan bensin ett litet tag tills batteriet tar slut..
Alltså, kortfattat: Först ström sen soppa, tvärtom funkar inte !
