Motorn skakar efter kraftig acc.....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Redmean
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Skara

Motorn skakar efter kraftig acc.....

Inlägg av Redmean »

Hej,

Har en manuell Supra turbo 1989. Konstaterat är att den förmodligen (sa bilrenoveraren svågern och broder bilmekaniker) behöver hjul/framvagnsninställning då den drar. Men efter en kraftig 0-100 i söndags ((som i övrig var en besvikelse, inga 290 hk där inte ;-)) och som luktade REJÄLT bränt från ventilationen(?) in i kupén under en timma efteråt, dock borta nu) tycker jag den skakar vid växling och gaspådrag (inte på rull). Det under normal körning och som det verkar på alla växlar. Tycker nog kanske att turbon tar något senare efter detta också även om den kommer, men det är jag inte riktigt säker på.....

Några tankar på vad det kan vara?

Vad jag läst mig till kan det vara vad som helst från behov av att balansera däcken, att alla cylindrar inte går, till kardanaxlar, drivknutar mm

Kan jag fixa det själv eller är det felsökning på verkstad som gäller?

------------- Edit ---------25/8...,..

I backen från jobbet så kändes det som om bakhjulen spann, ingen kraft, ingen fart, kom knappt till vägkanten..... Kopplingen känns ok, växellådan med.... Men de jobbar inte i hop.. Ingen växel läggs i, frihjul och tomgång är allt jag får... Bogsering till verkstad blev det. Har jag bränt lamellerna (eller något ännu värre)? Är det kopplingsbyte som gäller, vad kan det kosta (på toyotaverkstad), vad kommer de föreslå för koppling och vilken behöver jag (knappast 290 hk men def mer än 235), siktar på 350-400 (så om det är kopplingen, kanske den ändå hade behövt bytas?). Är de ens villiga att sätta i något man beställt och vill ha själv, har toyota förslag på iaf minst steg 1 kopplingar eller kommer de köra på originalaktigtförslag?

Mvh
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Motorn skakar efter kraftig acc.....

Inlägg av cheetah1 »

Låter helt klart som att du eldat upp din koppling, ja.

Vill du inte ha en originalkoppling så tycker jag nog personligen att du ska vända dig till någon annan än Toyota, företrädelsevis någon som sysslar med trimning, i synnerhet om det är en koppling som inte är helt bolt on.
Redmean
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Skara

Re: Motorn skakar efter kraftig acc.....

Inlägg av Redmean »

Tack. Jag har nu hittat verkstad med Fd toyotamekaniker på. Med vilka det är helt ok att jag köper kopplingspaket själv (eller rättare sagt, de föredrar det). Frågan är, vad ska jag sikta på?

Behoven idag är att den ska klara 290-300 hk, om två år inte vara allt för svår att övningsköra med för en 16-åring, göra lite roliga 0-100 starter och med tiden tåla en utbyggnad till 350 kanske 400 hk.

Ge mig råd, vad ska jag satsa på, vilka kompromisser måste jag göra och vad gör den mer attraktiv (om den skulle gå vidare)?
Skriv svar