Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

PERKELE!

Jag har ju varit hemma från jobbet drygt 5 veckor nu, så bilen har stått still, jag körde lite innan jul, för tre veckor sen, men efter det har den stått bara.

För nån vecka sen kopplade jag på en ctekladdare för jag misstänkte att batteriet var lite lesset efter så lång tid.

I morse så skulle jag starta, GIVETVIS är det den enda jävla dagen då det är -20 grader ute då.. Jag kopplar ur cteken (som indikerar fulladdat), larmar av, vrider på tändningen och drar på starten.. bra fart i startmotorn och bilen tänder till nästan direkt (som vanligt), men dör direkt (inte som vanligt), jag fortsätter köra på starten och dern tänder till var kanske femte sekund men utan att starta... :(

Efter ett tag så börjar ju batteriet lessna lite (alltså man hör att det går segare), så jag bestämmer mej för att batteriet kanske är kassat ändå, typ en cell som är paj så man får 2V mindre ? ..så jag går in i garaget och börjar skruva loss batteriet ur ST205'an (som stått med ctekladdare sen i oktober) och bär ut det, och kopplar in med startkablar..

Bra fart i startmotorn igen, men exakt samma sak, den hostar till men startar inte :(

Skit skit skit.. jag blir så less..

Nu är jag ju grovt försenad till jobbet så jag frågar om Marie ska ha saaben idag, det ska hon, men efter lite dividerande kommer vi fram till att hon ska avboka det och så tar jag den till jobbet istället.

Suck.

Nu måste jag lösa detta när jag kommer hem, ska börja med att läsa av felkoder, sen ska jag försöka starta bilen med startkablar från saaben medans den är igång, förhoppningsvis är det lite varmare då också, just nu är det -16 men det lär väl bli varmare under dagen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Ispropp i bränslet?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Kanske, men nuförtiden har dom väl i en massa etanol i soppan varesej man vill elelr ej så det borde inte bli så.

Hade inte tid med vidare felsökning efterssom jag skulle till jobbet.

Såhär i efterhand önskar jag att jag hade testat att starta den typ igår, eller i helgen, men det brukar aldrig vara problem bara man har bra batteri.

..Det får gärna bli lite varmare rent allmänt också, -20 är ju löjligt. (Är -12 just nu dock)

Satte laddaren på att ladda batteriet medans jag är på jobbet också.. man kan ju tina upp batteriet inomhus om man vill så det får lite mer kapacitet, men efterssom jag kopplade in ett varmt nyladdat batteri och det inte hjälpåte så är det knappast lönt i detta fallet skulle jag tro.

Fasligt irriterande iaf, jag är helt beroende av bilen för att ta mej till jobbet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

SHySwe
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Inlägg av SHySwe »

Luleå: -5!
Har den varit strömlös och nollställt Ecu? Då behövs det ibland inte så mycket aklohol för att bli kinkigt. Mappade Bio-Saabar vill gärna vara helnykterister om det är kallt och blir strömlöst.
Startgas? Får du bara igång den så adapterar den på några minuter.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Nopes, den har inte varit stömlös, men jag tänkte också på det, då brukar det bli kinkigt ibland.

Ska se om jag hittar nån startgas i gömmorna, man kan ju iaf konstatera om det är soppa som saknas eller nåt annat fel då.

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Lycades få igång den med startkablar tillslut, stod och nötte länge på starten och tillslut gick den igång med usel tomgång, och stannade så fort man tryckte gasen.. men jag lät den stå på tomgång några minuter och sen började den "leva" igen.

När jag sen körde iväg uppenbarade sej nästa problem, ispropp i kylsystemet, iaf antar jag det.. för man fick ingen värme i kupen och tempmätaren gick snabbt uppåt, jag stängde av precis innan rött..

Efter att ha lämnat bilen några timmar hade den tinat och jag körde runt i nån timma, allt funkade perfekt.

Igår körde jag till jobbet, inga problem, det fanns värme och kylning.. då var det nog -14 ute.

Nu i morse skulle jag köra iväg till jobbet, och då var det samma visa igen :( termometern visade -18.. efter att ha stängt av och väntat en timma fick jag värme i kupen, så jag begav mej mot jobbet igen, med full värme på förstås.. det gick kanonbra, tempmätaren i mitten osv.

När jag svängde upp på motorvägen så tyckte jag det var lite varmt så jag drog ner värmen.. det tog väl 5min innan tempmätaren stack upp igen :( ..jag drog på full kupevärme och stannade vid sidan av vägen och lät den gå på tomgång.. tempmätaren gick snällt ner till mittläge.. jag körde iväg och upptäckte att håller man ca 80km/h eller lägre och har full värme på så funkar det, då står tempmätaren lite högre än normalt men inget alarmerande, om man kör snabbare så ökar mätare, och ligger man i ca 110 så är mätaren lite högre än jag vill, om än inte på rött..

Suck.

Tydligen är glykolen för kasst blandad och verkar frysa vid typ -17 ? IDIOTI att blanda den så kasst, man ser ju alltid till att blanda för minst -35!

Nu står bilen i varmgarage på jobbet och jag ska testa att allt funkar när jag kör hem sedan.

Och efterssom jag inte kan mecka med bilen ute i snön och garaget är upptaget av ST205'an och har en GIGANTISK snöhög framför porten så har jag nu bokat tid för "byte av kylarvätska" på en lokal bilverkstad på tisdag, 700:- tror jag dom skulle ha, inkl glykolen, det får väl anses vara ok. (ångrar att jag inte bad dom göra ett oljebyte också, det är dags.. men det kanske man kan be om då.)

Enligt SMHI ska det vara -5 på tisdag, men dom har ju haft fel typ varenda dag på sistonde (det skulle vara -6 i natt, bara 12 grader fel.. jävla amatörer..) ..kollar man på dom andra vädertjänsterna diffar det tiotals grader mellan deras angivelser också..

Jag hoppas verkligen att det inte är för kallt på tisdag nu, då vete fan hur jag löser detta..

Till råga på allt så har vi ju bara två bilar (i trafik, ST205'an står ju i garaget) och min sambo behöver också bilen, hon har redan avbokat en massa grejer för att jag har "snott" bilen, och hon ska ha den på tisdag, så vi får göra nå slags rokard då, typ jag skjutsar hene och sen kör till jobbet.. FAN..

Användarens profilbild
MagLight
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk

Inlägg av MagLight »

Glenn skrev:Lycades få igång den med startkablar tillslut, stod och nötte länge på starten och tillslut gick den igång med usel tomgång, och stannade så fort man tryckte gasen.. men jag lät den stå på tomgång några minuter och sen började den "leva" igen.
Exakt samma fel har jag på min ST165'a, jag tror att det är kallstartsinsprutaren som inte fungerar som den ska (på min iallafall)... ska felsöka den i vår när bilen ska igång igen...
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

MagLight skrev: Exakt samma fel har jag på min ST165'a, jag tror att det är kallstartsinsprutaren som inte fungerar som den ska (på min iallafall)... ska felsöka den i vår när bilen ska igång igen...
Ja det låter ju logiskt, kan mycket väl ha varit nåt sånt, fast detta är första gången den inte velat starta, bilen brukar vara extremt lättstartad, behöver bara dutta på startmotorn oavsett temperatur normalt sett.

Men den kan ju ha fryst ihop.

Hittade ingen startgas, men om den hade startat på det hade det ju tytt ännu mer på det.

Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Sådär, nu har jag hämtat bilen från verkstaden, numera med ren och fräsch glykol som klarar -38 grader.

Dessutom ny olja och filter, så slapp jag göra det själv med.

Nu är det bara det konstiga ljudet i bakvagnen som irriterar, ananrs går den i vanlig ordning ruskigt bra, nu när vägarna är snöfria så är det ju riktigt kul att köra igen :)

Ljudet i bakvagnen är f.ö värre än någonsin, jag fattar inte vad det kan vara.. nu låter det lite som när man spänner en wire eller nåt ? fast väldigt hög ljudvolym då.. otroligt märkligt.

Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Ljudet i bakvagnen är f.ö värre än någonsin, jag fattar inte vad det kan vara.. nu låter det lite som när man spänner en wire eller nåt ? fast väldigt hög ljudvolym då.. otroligt märkligt.
Tror du har för dålig stereo i kärran. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar