Niclas skrev:
Nuvarande situation: Nu i veckan när frugan skulle dra till jobbet med den så kom hon ett kvarter och bromspedalen for ner i golvet vid första inbromsning. Tack för handbromsen! Bilen åter till P-rutan. Behållaren för bromsvätska är nu tom så antagligen ngt läckage. Inser läget att bilen måste till verkstad.
Menar du att ALL bromskraft försvann ? det ska ju knappt kunna hända på en bil med tvåkretssystem, går ena kretsen sönder så blir iofs pedalen jävligt skum (jag har testat själv.. ofrivilligt..) och sjunker, men du kan bromsa hjälpligt med kvarvarande krets.
Var ner till bilen kvällen efter detta och skulle starta den för att se om man kunde pumpa upp ngt tryck i pedalen. DÅ startar inte biljävxxxn ens. Batteriet visar på 12.1 V, startmotorn jobbar och det låter "nästan" som att den vill hicka igång. Behöver jag ens säga att bilen inte servats eller tändstiften bytts på ett bra tag?
Det var inte så att det var ett antal minusgrader både när sambon körde dne korta sträckan, och när du skulle starta ?
Det är ett "klassiskt" fel (som jag själv råkat ut för) på iaf vissa toyotor att om man startar bilen i kyla, men inte låter den bli varm (klassikern är att typ flytta den mellan två parkeringar pga städnatt) och sedan stänger av, så fryser nåt ihop, typ en kallstartsventil eller liknande, sen när man ska starta den igen och det fortfarande är minus är det lögn i helvete att få igång den, man nöter på startmotorn i en evighet och bilen bara hostar till ibland, fortsätter man att nöta lääänge så kan den hoppa igång, och då går den riktigt usel ända tills den blivit varm igen.
(Nån i nåt forum sa att man kan dra igång den på startgas, låter logiskt, om man nu råkar ha det hemma..)
> 1. Kan det slumpa sig så att det är pga tändstiften?
Tja teoretsikt sett ja, låter inte så troligt, men det klart att dåliga stift gör bilen mer svårstartad.
> 2. Är en 2003:a så smart att ngn startspärr känner av att bromsrören är lika tomma som min plånbok snart?
Det är jag övertygad om att den inte har.
3. Har bensinpumpen valt det magnifika tillfället att packa ihop i anslutning till att bromsarna gav upp?
Kanske, fast jag tror det är nåt annat.
Mekonomen ( butik ) gav tipset att testa tändstiften med start-spray i insuget för att se om man kan härleda problemet till bränslesystemet. Har inte hunnit labba med sånt ännu.
Jag skulle ha testat startgas, eller vänta tills det blir lite varmare iaf. ..Sen kan du ju ta och ställa en annan bil (med motorn igång) brevid och koppla startkablar så kan du nöta längre, tänk dock på att låta startmotorn vila då och då så du inte eldar upp den.
Var försiktig med startgasen bara, baktänder bilen och du står och sprayar startgas kan det bli otäcka eldscenarion, det är inte SÅ troligt men värt att tänka på iaf, startgas är eter och det är väldigt brandfarligt (förstås.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se