Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
te_wik
Bilmodell: Toyota Starlet S 12V
Årsmodell: 1986

Re: Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Inlägg av te_wik »

CHEMAS skrev:Har ni löst problemet? Min starlet drar 0,9 l/m. Kanske 0,8 om jag är riktigt lätt på gasen. Kollade slangarna runt förgasaren och dom är hela. Om jag drar ur säkringen till kylarfläkten så att bilen blir riktigt varm så startar den aslätt, precis som att choken är i när den har "normal" temp. Hur fungerar choken? Går den att ställa "ner"? Är det någon bimetallgivare som styr den och isf. Vart sitter den?

Jag bytte hela förgasaren till en från skroten, samtidigt bytte jag alla slangar och märkte att några var felmonterade sedan tidigare.
Nu vet jag inte riktigt vilket som var den rätta lösningen för mig men nu drar den 0.52 l/mil landsväg.

Lite startproblem är det än vid ljummen motor. Om man varit och handlat tex å haft motorn avslagen kring 15min får jag nöta på starten kanske 5-6 sek men vid kall och varm motor startar den direkt.

Mvh Tommy
CHEMAS
Bilmodell: STARLET
Årsmodell: 1987
PostOrt: OHAMN

Inlägg av CHEMAS »

Hmm ok.. Du har inte lust att ta lite överblickskort på din förgasare så att jag kan jämföra lite slangdragning?

Finns det inte någon på forumet som har en mekbok till starleten? -87. Eller rent utav kan dom som sin egen innerficka.
te_wik
Bilmodell: Toyota Starlet S 12V
Årsmodell: 1986

Inlägg av te_wik »

CHEMAS skrev:Hmm ok.. Du har inte lust att ta lite överblickskort på din förgasare så att jag kan jämföra lite slangdragning?

Finns det inte någon på forumet som har en mekbok till starleten? -87. Eller rent utav kan dom som sin egen innerficka.

Några bilder tog jag under bytet

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Tommy
CHEMAS

Inlägg av CHEMAS »

Vart sitter automatchoken på förgasaren? Vart sitter "termostaten" till choken?
CHEMAS

Inlägg av CHEMAS »

Har nog löst det. Den verkar dra runt en halvliter nu. Ska kolla en gång till. Svängde förbi en toyotaverkstad och fick en förgasarbeskrivning. Gjorde 2 inställningar, 1 för trottlen, 1 för blandskruven. Sedan skruvade jag in automatchoken så mycket som gick. Får skruva ut den lite tills den får lagom choke i vinter. Om bimetallen i choken är dålig så ska jag byta den fjädern som håller emot choken till en klenare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

finns det inget konverteringskit att få tag i för manuell choke då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
CHEMAS

Inlägg av CHEMAS »

Inte en aning men det kan inte vara svårt att sätta tid själv. En växelvajer och växelväljare från en cykel. :D Ska jag nog göra istället om det inte blir bra med automatvarianten. Bimetallen kanske är HELT slut.
Jonar
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 87

Inlägg av Jonar »

Hej, samma problem här, bilen drar det dubbla när det är kallt. Tänkte skippa rikningsdelen och behålla varvtalsökningen på choken men vet inte om jag hittar rätt termostat/BVSV att koppla förbi. Enligt beskrivningar jag hittat ska den som tar hand om bränsle/luftblandning ha tre vacuumslangar och sitta under bränslepumpen, men där har jag ingenting! Det finns en på insugningsröret men den går bla till fördelaren så det verkar vara något med tändning inte bränsle. En andra hittade jag under förgasaren på baksidan. Den sitter i kylvatten men har bara 2 vacuumslangar. Jag har skarvat ihop de 2 slangar som gick till den men har ingen aning om det funkar innan jag kollar snittförbrukning.

Är det någon som vet vilken mojäng som ska förbikopplas?

Tackåhej.
Jonar
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 87

Inlägg av Jonar »

Njae, det var inte rätt. I den här kylan drar den 1.7 och trycker i så mycket soppa att tändstiften storknar. Jag hittar ingen annan BVSV. Kan den stora kompensatorn på förgasaren ha något inverkan på blandningen förutom spjällläget? Det går iaf in 3 vacuumslangar just ovanför den.
12-Valve
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1988

Inlägg av 12-Valve »

Hej

Jag har en Starlet, -88, en riktig pärla som inte gått 10 000 mil men som tempmätaren bara går upp till en tredjedel och som slukar nästan 1 liter bensin per mil. Dessutom är tomgången väldigt hög. Jag har bytt termostat och tändstift men det gör ingen skuillnad.

Tips om vad som är fel?

Tusen tack på förhand!

soren_h@yahoo.com
Skriv svar