Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
CHEMAS skrev:Har ni löst problemet? Min starlet drar 0,9 l/m. Kanske 0,8 om jag är riktigt lätt på gasen. Kollade slangarna runt förgasaren och dom är hela. Om jag drar ur säkringen till kylarfläkten så att bilen blir riktigt varm så startar den aslätt, precis som att choken är i när den har "normal" temp. Hur fungerar choken? Går den att ställa "ner"? Är det någon bimetallgivare som styr den och isf. Vart sitter den?
Jag bytte hela förgasaren till en från skroten, samtidigt bytte jag alla slangar och märkte att några var felmonterade sedan tidigare.
Nu vet jag inte riktigt vilket som var den rätta lösningen för mig men nu drar den 0.52 l/mil landsväg.
Lite startproblem är det än vid ljummen motor. Om man varit och handlat tex å haft motorn avslagen kring 15min får jag nöta på starten kanske 5-6 sek men vid kall och varm motor startar den direkt.
Har nog löst det. Den verkar dra runt en halvliter nu. Ska kolla en gång till. Svängde förbi en toyotaverkstad och fick en förgasarbeskrivning. Gjorde 2 inställningar, 1 för trottlen, 1 för blandskruven. Sedan skruvade jag in automatchoken så mycket som gick. Får skruva ut den lite tills den får lagom choke i vinter. Om bimetallen i choken är dålig så ska jag byta den fjädern som håller emot choken till en klenare.
Inte en aning men det kan inte vara svårt att sätta tid själv. En växelvajer och växelväljare från en cykel. Ska jag nog göra istället om det inte blir bra med automatvarianten. Bimetallen kanske är HELT slut.
Hej, samma problem här, bilen drar det dubbla när det är kallt. Tänkte skippa rikningsdelen och behålla varvtalsökningen på choken men vet inte om jag hittar rätt termostat/BVSV att koppla förbi. Enligt beskrivningar jag hittat ska den som tar hand om bränsle/luftblandning ha tre vacuumslangar och sitta under bränslepumpen, men där har jag ingenting! Det finns en på insugningsröret men den går bla till fördelaren så det verkar vara något med tändning inte bränsle. En andra hittade jag under förgasaren på baksidan. Den sitter i kylvatten men har bara 2 vacuumslangar. Jag har skarvat ihop de 2 slangar som gick till den men har ingen aning om det funkar innan jag kollar snittförbrukning.
Är det någon som vet vilken mojäng som ska förbikopplas?
Njae, det var inte rätt. I den här kylan drar den 1.7 och trycker i så mycket soppa att tändstiften storknar. Jag hittar ingen annan BVSV. Kan den stora kompensatorn på förgasaren ha något inverkan på blandningen förutom spjällläget? Det går iaf in 3 vacuumslangar just ovanför den.
Jag har en Starlet, -88, en riktig pärla som inte gått 10 000 mil men som tempmätaren bara går upp till en tredjedel och som slukar nästan 1 liter bensin per mil. Dessutom är tomgången väldigt hög. Jag har bytt termostat och tändstift men det gör ingen skuillnad.